Empyrium - Into The Pantheon

Empyrium - Into The Pantheon

Label : Prophecy Productions | Archiveer onder different metal

Vera : Vervulde wensen gaan voorbij, maar aan het verlangen komt geen eind. Ooit schreef ik deze gevleugelde woorden neer na het beluisteren van ‘Songs Of Moors And Misty Fields’. Maar mijn eerste kennismaking met Empyrium dateerde uit 1996 toen ik op een metal market het debuut ‘A Wintersunset’ aanschafte, een goede gok nadat ik een recensie gelezen had. Wist ik veel wat dit in me zou losmaken. Het was ook de kennismaking met label Prophecy Productions, een naam dat al enigszins een hoger doel nastreeft dan reguliere labels tot dan toe. Empyrium stond ook aan de wieg van een hele neo-folk beweging (of ze dat nu willen of niet) want de albums ‘Where At Night The Wood Grouse Plays’ en ‘Weiland’ zouden tal van jongere muzikanten naar de gitaar doen grijpen om poëtische, dromerige muziek te maken. Geen enkele kon echter tippen aan het origineel, een ideetje van Schwadorf AKA Markus Stock en zijn kompanen.

Na ‘Weiland’ stierf Empyrium een zachte dood in de moerassen en mistige velden van Beieren. Hoe het vuur langzaam weer oplaaide kan je lezen in ons interview met Schwadorf deze maand, maar de uitgave van een registratie van een Empyrium concert, zo’n vijftien jaar na het ontstaan, kunnen we niet anders dan uniek en essentieel omschrijven. Dat gebeurde in 2011 tijdens Wave Gotik Treffen. Zes maanden later gaf de band een gracieus concert in een kerk in Bochum. Het is maar goed dat dit nu allemaal vastgelegd is voor de fans en andere gegadigden, want we hebben hier zonder overdrijven te maken met een unieke performance.

Schwadorf en Thomas Helm, de huidige kernleden van Empyrium hebben zich omringd met topmuzikanten uit de stal van Prophecy Productions en aanverwanten. We zien Eviga van Dornenreich aandachtig de gitaar aanslaan. We zien de Franse eclectische scène vertegenwoordigd door Alcest’s Neige en Fursy Teyssier van Les Discrets. We zien drummer Konstanz (The Vision Bleak) zich duidelijk uitsloven om hier de présence van zijn leven van te maken. Bovendien is er een belangrijke rol voor klassieke strijkers. Christoph Kutzer op cello (Remember Twilight) en violiste Aline Deinert (Neun Welten) munten uit in eerlijke toewijding om het klassieke element in de muziek vol gratie te brengen. Centraal in de spotlights staan Schwadorf op gitaar en zang plus Helm als klassieke tenor en onderlegd klavierbespeler.

Misschien mag dit een ernstige bedoening genoemd worden, maar de setlist is om van te snoepen. Men graait immers in de ongeëvenaarde grabbelton der Empyrium rijk. Na de beklijvende intro geeft men het nieuwe nummer ‘The Days Before The Fall’ prijs en dat laveert tussen heerlijke herkenning en frisheid. Natuurlijk willen we ook oudere songs horen en het ruwere ‘The Franconian Woods In Winters Silence ‘ en über melancholische ‘Mournings’ zijn onbetwiste hoogtepunten in de set. Breekbaar en ontwapend integer komt de band tevoorschijn met ‘Heimwarts’ en het bloedmooie ‘Die Schwäne Im Schilf’. Daarentegen is ‘Dead Winter Ways’ een nieuwe song die ons meteen in vervoering brengt. Schwadorf neemt plaats achter het orgel, terwijl Helm zingt. De barokke muziek kent een uitbarsting, terwijl operazang en grunts samensmelten tot een verrukkelijk geheel. Belofte voor de toekomst! Melancholie (één van de belangrijkste ingrediënten van Empyrium) heerst in ‘Der Weiher’, terwijl ‘Many Moons Ago’ weer de nodige afwisseling brengt met zijn ultiem folk timbre. Tranen in de ogen wellen op tijdens het fragiele ‘Das Blau Kristallne Kämmerlein’. Beter kan het niet worden. Bovendien kan je genieten van een documentaire met interviews met Schwadorf en de live leden. Maar liefst honderd minuten lang krijg je een zo goed als volledig beeld van waar Empyrium voor staat. En dat is niet niets, neem dit maar van me aan!