The 31 Flavors / The Firebirds - Hair / Light My Fire

Label : Gear Fab Records | Archiveer onder stoner

Release type: Re-release

Jan-Simon : Gear Fab Records flikt het hem weer. Nadat eerder dit jaar twee bijzonder obscure Britse (of misschien toch Duitse?) exploito-releases uit de jaren zestig zijn opgepoetst en voor het eerst officieel op cd verschenen, wordt nu een soortgelijke combo van twee Amerikaanse, slechts in zeer beperkte kring bekende platen opnieuw uitgebracht. Het betreft platen van The Firebirds en 31 Flavors, wat bij nader onderzoek twee incarnaties van dezelfde band blijken te zijn. Hoewel, band is misschien een groot woord, want het gaat hier om een studiogezelschap dat in opdracht van het kleine, in exploitation (de poging van de muziekindustrie om mee te liften met het succes van de laatste muzikale hypes tegen de laagst mogelijke kosten) gespecialiseerde Crown Records in 1969 twee albums met van fuzz en distortion bol staande heavy psych proto-hardrock à la Hendrix, Blue Cheer en Iron Butterfly produceerde. Met terugwerkende kracht zijn dit baanbrekende albums geweest omwille van de Black Sabbath achtige grunge gecombineerd met rammelende garagepunk. Gear Fab valt (wederom) te prijzen voor het opnieuw uitbrengen van deze ongeslepen diamanten.

Het exploito karakter van de platen blijkt uit de aparte covers van bekende songs: ‘Light My Fire’ van The Doors staat in een instrumentale loungeversie op de aan The Firebirds toegeschreven plaat en het album van 31 Flavors bevat ronduit bizarre versies van de hippielijfliederen ‘Hair’ en ‘Aquarius’ die in al hun met rammelende, ongestemde gitaren en onvaste stem gezongen onbeholpenheid toch weer charmant blijken te zijn. Deze covers waren blijkbaar verplichte kunstjes, opgelegd door de platenmaatschappij want ze staan in schril contrast met de rest van de twee albums. De overige 13 songs (‘Free Fuzz’ en ‘Free Drums’ staan zowel op ‘Light My Fire’ als op ‘Hair’ en zijn op de cd slechts een keer te vinden) zijn alle-remmen-los fuzz freakouts en als zodanig misschien wel de eerste stonerrock nummers ooit. In hun overstuurdheid lijken ze op de protopunk van bands als Rocket from the Tombs en The Stooges, in hun logheid overtreffen ze nu op een hoog voetstuk geplaatste grootheden als Blue Cheer en Sir Lord Baltimore. Neem bijvoorbeeld het nummer ‘Reflections’ van ‘Light My Fire’: een voor onze moderne oren bijzondere mix van pure stoner, doom en garagerock die destijds in 1969 vooral onbegrepen zal zijn gebleven. Dit soort eigenzinnige freakjams is waarschijnlijk de reden voor de huidige obscuriteit van de albums van The Firebirds / 31 Flavors. Voor de liefhebber overigens nog goed nieuws: ‘Reflections’ is twee keer terug te vinden op deze cd: ‘Hair’ wordt namelijk afgesloten met ‘Distortions of Darkness’, wat niets anders is dan een instrumentale versie van ‘Reflections’. Er zijn nog een paar eigenaardigheden aan deze plaat: Zo is een lange jam in drie stukken gehakt en over de twee albums verdeeld als ‘Free Bass’, ‘Free Fuzz’ en ‘Free Drums’. Het mooie van de cd is dat je de stukken nu weer achter elkaar kunt programmeren om te horen hoe het ooit bedoeld is.

Het enige minpuntje van deze cd is dat je blijft zitten met de brandende vraag wie The Firebirds / 31 Flavors waren. Hebben we later, onder een andere naam, nog iets van ze vernomen? Het is onwaarschijnlijk dat we ooit het antwoord zullen weten.