Apemachine - Mangled By The Machine

Apemachine - Mangled By The Machine

Label : Ripple Music | Archiveer onder hardrock / aor

Jan-Simon : ‘Mangled By The Machine’ is een album dat een massief stuk muziek bevat dat voor eenvoudiger consumptie in tien hapklare brokken is gehakt. Niet dat dit één extreem lange song is, de tien songs zijn op zich afzonderlijke composities met een kop en een staart maar ze lopen naadloos en natuurlijk in elkaar over en vormen zo een continu verhaal.

Ape Machine, de band die hier verantwoordelijk voor is, heeft naar verluid deze cd in één monstertake opgenomen. Een waar huzarenstukje, zeker als je bedenkt dat Ape Machine bijna veertig minuten lang energiek retrorockt op een manier waar acts als The Sword en Witchcraft een puntje aan kunnen zuigen. Want veertig minuten achter elkaar spelen zonder een foutje te maken is op zich al een prestatie, maar veertig minuten lang een bizar hoog niveau halen en vasthouden, dat is maar weinigen gegeven. Van de opener ‘Gun You Down’ tot de afsluitende akkoorden van ‘Pay Attention’ is ‘Mangled By The Machine’ een lange achtbaanrit van proto-metal, southern rock en stoner die gelardeerd wordt met incidentele vlagen Hammondorgel en een Clutch-achtige swing en gooien daar nog eens continu wisselende maatsoorten en aparte ritmes bovenop, in de beste progressieve rock traditie. Een cd die bol staat van de invloeden, maar wel een die al die invloeden en tradities tot moderne muziek weet om te vormen. Het resultaat is een album dat eigenlijk als één onlosmakelijk geheel genoten moet worden omdat de nummers met elkaar verbonden zijn. Dit is meteen ook een nadeel, want het is nauwelijks mogelijk om losse nummers te beluisteren.

Maar als uiteindelijk de stilte weerkeert na de laatste seconden van ‘Pay Attention’, een o zo passelijke titel, want er gebeurt veel, heel veel in de muziek van Ape Machine, dan heb je het gevoel iets bijzonders te hebben meegemaakt. ‘Mangled By The Machine’ biedt de volhouder veel moois, een plaat waar je, als je jezelf er voor openstelt, steeds weer iets nieuws in kunt ontdekken.