Spiritual Holocaust - Kingdom Of Cadavers

Label : Grindhouse Music | Archiveer onder death metal / grindcore

Release type: Mini-CD

Sicktus : De EP is terug van niet echt weggeweest. Foetal Juice (deze maand), Septekh, Castleumbra en Church Of The Dead brachten de afgelopen maanden prima EP’s uit, en dat is dan alleen nog een greep uit wat ik zelf besproken heb.
Het lekkere van een EP vind ik dat een beginnende band relatief snel en makkelijk een volwassen release kan uitbrengen, zonder het risico te lopen geforceerd een volledig album te schrijven, waar dan weer de nodige fillers op staan die de algehele indruk omlaag brengen en de kans dat je een plaat nog eens uit de kast haalt verkleinen. Daarmee wil ik natuurlijk niet zeggen dat elke EP raak is en elke (debuut)plaat opvulsel bevat, maar afijn, u snapt vast wel waar ik heen wil. Een EP is in potentie een uitstekend medium om kort en krachtig met een band kennis te maken en past daardoor wellicht juist wel in deze vluchtigere tijd van digitale doorklik media. En als je in een kwartier tijd geen indruk maakt, dan doe je dat in 40 minuten ook niet. Maar goed, ik dwaal af, nog voor ik goed en wel ben begonnen.

Spiritual Holocaust dus, een uit Finland afkomstig vijftal dat ouweschool death speelt in het zware en logge segment, met weliswaar een vleugje melodieuze invloed, maar de nadruk ligt toch op het doorhakken in zompige jaren negentig midtempo (met bijbehorende productie en artwork) en met af en toe een rappere uitbarsting. Vaste lezers van mijn maandelijkse stukjes over ouweschool death metal verwachten nu misschien de woorden 'groove' en 'grijns', maar Spiritual Holocaust strandt wat mij betreft toch vooral in goede bedoelingen. Nog niet pakkend en gevarieerd genoeg om echt te beklijven en overtuigen, wel voldoende rauw en eerlijk om met interesse uit te kijken naar wat de mannen op een volgende release gaan doen. Met name de naar melodieuze deathdoom neigende afsluiter 'Death Is Alive', verreweg de beste track op 'Kingdom Of Cadavers', maakt dat ik toch nieuwsgierig blijf naar meer! (En dat is nou het mooie van een EP: bij een volledig album op dit niveau, was ik aan het eind waarschijnlijk afgehaakt).