Four Square - Hitmaker

Four Square - Hitmaker

Label : Bad Taste Records | Archiveer onder

Release type: CD single

Jordy : Dat de Canadese muziekindustrie in de lift zit heb ik enige tijd geleden al aangegeven in mijn recensie over de band Theory Of A Deadman. Na de successen van Nickelback, Sum 41 en helaas ook Avril Lavigne is er weer een potentiële hitband opgestaan. De rockband Four Square uit Toronto is het zoveelste product van de Canadese muziekmachine die draait als nooit tevoren. Met het debuutalbum 'Three Chords… One Capo' hoopt de band bekendheid op te doen. Dit album heb ik niet binnengekregen, maar wel de eerste single van dat album 'Hitmaker'. Een titel die me even deed slikken, want hierbij ga ik toch echt denken aan bijvoorbeeld Starmaker of Idols. Trouwe lezertjes zullen vast al wel weten hoe ik tegenover deze commerciële teringzooi sta, dus daar ga ik geen woord aan vuil maken.

Gelukkig valt het in het geval van Four Square wel mee. De band maakt geen muziek waar mijn hart sneller van gaat kloppen, maar tot het immens lage niveau dat het grootste deel van de hedendaagse muziek bevat, zakt het gelukkig nooit. Dit singeltje bevat drie nummers, waarvan de opener vanzelfsprekend 'Hitmaker' is. Het eerste woord dat in me opkwam na een halve minuut luisteren was: blij! Het nummer is ongecompliceerd, vrolijk en inderdaad een potentiële hit. Wat titel betreft heeft de band het goed uitgekozen, want dit soort nummers heeft al vaker hoog in de hitlijsten gestaan, vanwege het hoge pretgehalte. Absoluut niet mijn muziek, maar daar gaat het nu even niet om.

De overige twee nummers zijn een demo versie van 'Poison Arrows' en het nummer 'Another Year'. Deze twee tracks staan ook op 'Three Chords… One Capo'. Deze nummers zijn minder opgetogen dan 'Hitmaker', maar bevatten nog steeds de nodige vrolijkheid en onbezorgdheid. De titel 'Hitmaker' deed mij al vermoeden dat dit een vrij marktgericht bandje zou zijn, en daar had ik dus gelijk in. Four Square's muziek zal ongetwijfeld een gevoelige snaar raken bij de 'alternatieve' meisjes tussen de 11 en 13 jaar die een half jaar terug nog helemaal weg waren van de ons welbekende Jim en Jamai. Om dus even een vergelijking te treken: denk maar aan Zebrahead, Blink 182 en Sum 41. In die richting moet je de muziek van Four Square zoeken, hoewel ik moet toegeven dat ik af en toe een beetje van de nieuwe Manic Street Preachers in de muziek kon bespeuren, hoewel dat niet bevorderlijk is voor de reputatie van die band.

Het commerciële concept dat zonder twijfel achter Four Square schuilt bevalt me voor geen meter. Ook de muziek ligt niet echt in mijn straatje. Het moet wel gezegd worden dat de muziek toch aardig te verteren is en dat het ook weer geen martelgang voor getrainde metaloren is. Hier en daar vallen leuke dingetjes te bespeuren en de frivoliteit van de muziek deden mij af en toe glimlachen.
Een voldoende dus voor Four Square, ondanks dat de combinatie van pretpunk met kleuterpop mij niet echt bevalt.