Juicy Junk - Mission Sungun

Juicy Junk - Mission Sungun

Label : Drakkar Entertainment | Archiveer onder

Jordy : Het uit Düsseldorf afkomstige Juicy Junk noemt zichzelf een band die de meest uiteenlopende stijlen op uitstekende wijze weet te combineren. Als we de band mogen geloven bevat het eerste album 'Mission Sungun' tracks waarin invloeden van dark wave, hip hop, rock, metal, crossover en pop te horen zijn bevat. Het album, geproduceerd door Jose Alvarez (o.a. Wolfsheim en Dfe/Vision), wordt eind juni op het publiek losgelaten en werd voorafgegaan door de single 'Sungun' die alvast een voorproefje gaf van wat men kon verwachten van het aankomende debuutalbum.

Laten we meteen maar eens beginnen met datzelfde 'Sungun', dat tevens de tweede track op het album is. In dit nummer zijn meteen al verschillende stijlen hoorbaar, zoals donkere dark wave op de achtergrond, hip hop in de zang en begeleidende gitaren die een beetje een metalsfeer geven. En de band gebruikt inderdaad heel veel verschillende invloeden en geen enkel nummer lijkt op een ander nummer. Sommige nummers zijn heel rustig, terwijl andere nummers wat harder getint zijn. Vierde track op de album, 'Me Again', is bijvoorbeeld een song waarin lichte rock wordt gecombineerd met mysterieuze elektronische geluiden. Dit nummer is een ware ballad en misschien wel een idee voor een volgende single, indien de band van plan is de MTV richting in te slaan (laten we hopen van niet!).

Het daaropvolgende nummer 'China White' is weer iets totaal anders; een synthesizer die een belangrijk onderdeel van het nummer is, rap-achtige zang en een new wave-achtig sfeertje. Vervolgens verbaast de band je weer met het nummer 'Nowhere Man', dat ik een beetje vond klinken als een gemoderniseerde versie van de Red Hot Chili Peppers. Het nummer heeft namelijk dezelfde funky uitstraling en de gitaar klinkt soms verdacht veel als de manier waarop Frusciante 'm altijd bespeelt.

Die afwisseling tussen totaal verschillende stijlen wordt daarna vrolijk voortgezet, met bijvoorbeeld weer een ballad, 'Real', die mij meteen deed denken aan Live. Het nummer 'Juicy Junk' dat naar de band zelf is vernoemd is wat industrial-achtig met een erg drammerige zang en een wat vrolijkere melodie. Ook de andere nummers hebben ieder een eigen identiteit en nooit valt de band echt in de herhaling. Mijn persoonlijke favoriet is 'Fall', een funky nummer met veel hip hop en een refrein dat helemaal geweldig is. Het ene moment is het nummer hard en swingend en het volgende moment wordt het wat langzamer en rustig. Geweldig!

Laatste leuke detail aan dit album is dat er drie intermezzo's zijn toegevoegd waarin, als het ware, wordt omschreven hoe de rockgoden de wereld hebben gecreëerd. Erg leuk verzonnen, maar niet echt van toepassing op de rest van het album. Maar ach, net als de rest van het album is het erg gewaagd en absoluut niet onaardig.

Ik moet toegeven dat dit het meest gevarieerde album is dat ik ooit heb gehoord. Met invloeden van totaal verschillende bands als Live, Type O Negative, Red Hot Chili Peppers, Nickelback en Tool is dit een gewaagd en erg sterk album. Weinig bands hebben het lef om allerlei stijlen met elkaar te vermengen, maar Juicy Junk doet dat dus juist in overvloed. 'Mission Sungun' is een erg gevarieerd, gewaagd en sterk album. Juicy Junk bewijst dat het gebruiken van totaal verschillende stijlen heel goed kan uitpakken en dat je op die manier een ijzersterk album weg kan zetten waarbinnen de verschillende invloeden samensmelten tot een interessant geheel. In het begin was ik een beetje cynisch, alleen al gezien de vage bandnaam, maar ik ben na één keer luisteren compleet van mening veranderd en ben onder de indruk van de muziek van Juicy Junk. Eindelijk weer iets goeds uit Duitsland sinds de doorbraak van de Guano Apes!