Malmonde - Malmonde

Malmonde - Malmonde

Label : Osmose | Archiveer onder

Frank D. : Na de Tour, de Eifeltoren en het Louvre brengt Frankrijk ons weer wat nieuws wat wellicht een begrip gaat worden; Malmonde.

Het gelijknamige album ('Malmonde') schiet uit de startblokken met de overdonderende tracks 'No One' en 'World Of Silence'. Het is duidelijk dat Malmonde zich heeft gespecialiseerd in een mix tussen diverse harde metalen (o.a. death- en powermetal) gelardeerd met het gebruik van keyboards. Hierdoor krijgt de muziek op sommige momenten een licht industrialkarakter en op andere momenten een gothic-achtige sfeer. Met het derde nummer 'C-Mal' slaat de band een andere weg in, namelijk de Franstalige weg. En net zoals in België Frans en een andere taal niet bij elkaar passen, past dat ook niet op deze cd. Het leven bestaat uit keuzen maken en dat hadden de heren van Malmonde ook moeten doen door het gehele album of Franstalig of Engelstalig te maken. Wellicht dat de zware Franstalige grunts van zanger Giroud het op de thuismarkt goed doen, maar tussen de Engelstalige nummers op 'Malmonde' werkt het buiten de landsgrenzen alleen op de lachspieren.

Via het goede 'Save Your Soul', het pompende 'Machine' en het sfeervolle 'Fear' is het de beurt aan 'The 3rd Wish'. Direct aan het begin wordt een hogelijk irritant xylofoonloopje (een oud schooljeugdtrauma zijnde de muziekles wordt weer opgerakeld) geïntroduceerd dat het gehele nummer terugkomt. Waarschijnlijk zou het nummer een Aziatisch tintje moeten krijgen van de inzet van dit 'muziekinstrument', maar het schiet het doel volledig voorbij. En hoewel zanger Ludovic Giroud nog zijn best doet, samen met drummer Christophe Saumont en gitarist Hervé Sionnet valt er niets meer te redden aan het nummer. En dat is jammer, want zonder dit geluid zou 'The 3rd Wish' een uitstekend nummer zijn. Als het volgende nummer 'Remix W.O.S. v 2.0' dan ook nog begint met een Clannad-achtig intro lijkt het bergafwaarts te gaan met de cd. Na dit intro blijkt de remix van eerder 'World Of Silence' echter beter te zijn dan het origineel door een vollere, meer industriële productie, waardoor het geheel een stuk energieker overkomt. Kortom, een mooie afsluiter van een wisselende cd.

Al met al laat Malmonde een ietwat wisselend geluid horen dat nog niet overtuigend genoeg is om met zekerheid te kunnen zeggen dat deze band internationaal veel potten zal breken. Maar goed, op basis van 'World Of Silence' en het uitstekende niveau van de diverse composities geef ik ze vooralsnog het voordeel van de twijfel en een voldoende.