Entombed - Inferno

Entombed - Inferno

Label : Music For Nations | Archiveer onder

Peter B. : Ze zijn terug! Entombed heeft zojuist hun achtste album, "Inferno” genaamd uitgebracht. Gelukkig is het nog net op tijd om meegenomen te worden in deze editie van Lords Of Metal. De release was enigsinds vertraagd omdat Zomba, de moedermaatschappij van Music For Nations is overgenomen door BMG. Naja, shit happens! De cd is uit, dus laten we eens gaan luisteren wat ze ditmaal voor ons in petto hebben.

Entombed is een van die bands die van (geweldige) deathmetal over is gegaan in een meer Death'n'roll aanpak. Hiermee hebben ze ongetwijfeld fans verloren maar ook nieuwe gewonnen. Het mooie aan Entombed is dat ze niet afgeven op hun eigen verleden. Het tegenovergestelde is waar. Entombed heeft voor deze cd gewerkt in de Atlantis Studio's in Stockholm, met Per Gunnerfeldt achter de knoppen om "Inferno” op te nemen. Het resultaat is een zware, vieze maar vette productie die perfect bij de band past. De muziek op deze nieuwe Entombed cd is rauw. De groove is er nog steeds, maar ik moet zeggen dat ik aangenaam verrast ben om te horen dat er ook weer wat snellere stukken in te vinden zijn. Misschien is dit wel de perfecte mix tussen de oude en de latere Entombed? Ik laat dit natuurlijk aan de luisteraar over.

De cd begint zeer zwaar en slepend, accelereert en verbaast me wanneer het nummer "Incinerator” begint. Het is een snel nummer met duidelijke sporen van de oude Entombed. L-G Petrov klinkt boos en rauw, precies zoals we hem graag horen. De cd gaat verder met goede en degelijke nummers. Het nummer "Nobodaddy” herinnert me aan het nummer "Damn Deal Done” van het 'To Ride...' album. "Intermission” is precies wat het lijkt, een kort piano stukje. Is het bedoeld om de spanning op te bouwen voor het geweldige "Young & Dead”? Dit moet wel mijn favoriete nummer van de cd zijn. Old-school death metal wat de klok slaat!. Na dit nummer komt de groove weer terug met een paar goede nummers. "Public Burning” is een snel Death'n'Roll nummer wat ik ze enorm graag live wil zien spelen. Het album eindigt met "Night For Day” wat me op de een of andere manier aan Carnivore doet denken. Is het vanwege de vokalen?

Misschien ben ik wel teveel gefocust op de oude Entombed dagen, maar werkelijk, ik hou ook van hun latere werk. Dit album is gewoon goed, solide en het bevat genoeg groove, zware en snelle stukken om iedereen tevreden te houden (of moet ik zeggen boos te houden?). Zeker gaan luisteren!