Necrophobic - Womb Of Lilithu

Necrophobic - Womb Of Lilithu

Label : Season Of Mist | Archiveer onder death metal / grindcore

Pim B. : Naar eigen zeggen heeft het Zweedse Necrophobic met labels nooit veel geluk gehad. Het inmiddels zevende album ‘Womb Of Lilithu’ is in ieder geval de eerste plaat van de heren die uitkomt op het Franse Season Of Mist. Nu de band bij dit gerenommeerde label onder contract staat, is het te hopen dat de band in rustiger vaarwater komt. Er is namelijk nogal wat gebeurd. Zanger Tobias is verwikkeld in een rechtszaak wat met zijn privéleven te maken heeft. We gaan daar dan verder ook niet op in hier. Wat wel belangrijk is, is dat de gitaartandem Sebastian Ramstedt en Johan Bergebäck niet meer van de partij zijn. Zij zijn in 2011 vervangen door Robert Sennebäck (ex-Unleashed, ex-Dismember) en Fredrik Folkare (Unleashed). Laatstgenoemde heeft op dit nieuwe album de gitaarpartijen voor zijn rekening genomen.

Heeft deze bezettingswisseling gevolgen gehad voor Necrophobic? Ja en nee. Als je het album beluistert dan hoor je nog steeds dat het Necrophobic is. De typische opbouw van de nummers is intact gebleven. Het is nog steeds felle en melodieuze death/black metal. Je hoort wel dat er een andere gitarist aan het werk is, Folkare speelt nu eenmaal anders dan Ramstedt. Dat is verder geen ramp, want dit veertien songs tellende album klinkt gewoon goed. Ik denk ook niet dat liefhebbers van Necrophobic nu opeens zullen afhaken. Van de veertien tracks zijn er qua titel acht gewijd aan demonen. Omdat een tekstvel ontbreekt, kan ik over de inhoud verder weinig kwijt. Necrophobic kennende houden ze wel van donkere onderwerpen.