Dark Funeral - Diabolis Interium

Dark Funeral - Diabolis Interium

Label : Suburban | Archiveer onder

Ferdi : Bij hun recente Waldrock optreden stond een heel ander Dark Funeral op het podium dan ik gewend was: strakker, vetter en beter. Nu ik de nieuwe cd in mijn bezit heb kan ik veilig concluderen dat deze uitspatting van kracht niet eenmalig is gebleken: de nieuwe cd knalt namelijk op alle mogelijke manieren de cd-speler uit. De band heeft een vergelijkbare verandering ondergaan zoals Immortal dat vorig jaar deed: beide bands begonnen ooit als een krakkemikkerige band met slecht geluid en gelimiteerde muzikale capaciteiten, maar groeiden na verloop van tijd uit tot één van de paradepaartjes van het genre. In de vorm van 'Diabolis Interium' levert Dark Funeral haar eigen 'Damned in Black' af waarmee de band zich in één keer vestigt aan de top van het genre. De ritmesectie klinkt door de medewerking van Matte van Defleshed strakker dan voorheen, en de productie van Peter Tägtgren is glashelder. De band beukt er flink op los in nummers als de snelle opener 'The Arrival of Satan's Empire', het statige titelnummer 'Diabolis Interium', het van de vorige mcd bekende 'An Apprentice of Satan' en de sterke afsluiter 'Heart of Ice'. Bands als dit tillen blackmetal naar een hoger niveau. Niet door te experimenteren met elektronische shit zoals zoveel Scandinavische bands dat tegenwoordig doen, maar juist door te concentreren op haar eigen stijl en de goede punten uit te buiten. Dark Funeral heeft met 'Diabolis Interium' een klasse schijf afgeleverd, die gretig aftrek zal gaan vinden bij zowel de oude fans als de nieuwe.