Twisted Tower Dire - Crest Of The Martyrs

Label : Remedy Records | Archiveer onder

Tormentor Erich : Ken je dat? Je krijgt een cd in je handen en je bekijkt hem eens en je denkt gelijk van: "Hmm, dat ziet er interessant uit.. Dat gevoel had ik nou ook bij deze 'Crest Of The Martyrs'. Ik vond de hoes er gelijk erg heavy metal achtig uitzien. Van die typische elementen zoals de nacht en volle maan, onweer, vuur, een mensenmassa en een godsdienstig ritueel. De grote grafzerk en Jantje de Dood deden mij zelfs een beetje denken aan Maidens 'Live After Death'. En wat blijkt, de hoes is gemaakt door niemand minder dan Derek Riggs! (Ik ga er even vanuit dat Derek Riggs in de wereld van de heavy metal geen verdere introductie meer behoeft.) Op de achterkant zie ik de mannen staan rondom een groot vuur, ook dat is natuurlijk erg metal, maar gelukkig weten hun niet te overdrijven. Als ik tenslotte lees dat deze schijf is opgenomen onder leiding van Piet Sielck in de Powerhouse Studio weet ik genoeg, dit is n.l. hetzelfde als bij de heavy metal verrassing van dit jaar: Wizard met de cd 'Odin' (liefhebbers, gaat heen en luister!)

Snel de cd opzetten yep! Het is er weer een. Liefhebbers van het genre heavy metal/power metal kunnen tevreden zijn. Twisted Tower Dire levert met dit 'Crest' een plaat af die in het rijtje Steel Attack, Wizard, Hammerfall en ook wel Iron Maiden thuishoort. Over het algemeen is iedere track goed in elkaar gezet. Er zijn genoeg ideen en variaties in de songs verwerkt en men vergeet zeker niet om de standaards die zo kenmerkend zijn voor het genre geregeld subtiel te laten terugkomen. Oke, een track als 'To Be A Champion' is wel heel erg op de Duitse leest geschroeid, maar hier staat genoeg tegenover. Luister maar eens naar de pakkende opener 'At Night' die meteen in je hoofd gaat vastzitten. Het snellere 'Guardian Bloodline' of de lekkere stamper 'Infinitum' zullen het ook goed doen, maar het beste kun je echter 'The Reflecting Pool' als aanspeelpunt nemen. In dit zeven minuten durende epos zit alles wat verder over de andere tracks wordt uitgesmeerd: een klassieke intro, pakkende riffs en versnellende gitaren, drumroffels en een goed refrein, maar vooral ook een goede zanger die gemakkelijk omhoog kan met zijn stem en ruime gitaarsolo's. De productie is zoals te verwachten was goed en zuiver, en als bonus op de digipack kan men zelfs nog een oudje in een nieuw jasje verwachten ('The Witch's Eyes').

'Crest Of The Martyrs' is dus gewoon een goede cd die zeker wat zieltjes zal winnen. Dat de cd echter nog geen instant klassieker is zal de pret echter niet drukken. Dit kan ook niet, want anders zou de heavy metal wereld overlopen van de klassiekers. Wat dat betreft moet Twisted Towers Dire nog een beetje schaven en bijklussen, en we weten: wat niet is kan nog komen!