Criminal - Cancer

Criminal - Cancer

Label : Metal Blade | Archiveer onder

Snoep : Criminal is een band uit Santiago (Chili) en is met 'Cancer' reeds toe aan hun derde studio album. In 1991 werd de band opgericht door Anton Reisenegger, die daarvoor actief was geweest als frontman in Pentagram (wie kent ze nog?) en Rodrigo Contreras. Hun laatste CD 'Dead Soul' dateert uit 1998 (afgezien van een compilatiealbum met hun tweede demo een aantal livenummers) en het werd dus hoog tijd voor wat nieuws. In Europa lijkt Criminal nog niet echt voet aan de grond te hebben gekregen, maar misschien gaat ze dat lukken met dit schijfje. In Zuid Amerika hebben zij inmiddels al een ruime schare fans voor zich weten te winnen. 'Cancer' doet me qua stijl vooral denken aan de oude Sepultura, Fear Factory, Pitch Shifter en Morbid Angel, met hier en daar een Spaanse tekst (of Portugees, ik hou die twee nooit uit elkaar), wat het allemaal een Brujeriaans tintje geeft. De productie is gedaan door Anton en Rodrigo zelf in Chili en daar valt eigenlijk niets op aan te merken, de gitaren klinken lekker zwaar en alles klinkt goed helder. 32 minuten voor een CD is misschien vrij kort, maar als je over een computer beschikt, kun je zien waar de rest van de ruimte op de schijf is gebleven. Maar liefst 5 videoclips (waarvan 3 live clips) worden de kijker voorgeschoteld. Verder bevat de CD ook informatie over voorgaande releases, een bio, bandfoto's en als je het menu afsluit krijg je een nummer te horen van, jawel, ons eigen Detonation uit Zeist! Dit alles maakt van 'Cancer' een lekkere complete plaat en zal de weg naar de Cd-speler van menig trashliefhebber wel kunnen vinden.