Keema - Rise Up

Keema - Rise Up

Label : Eigen beheer | Archiveer onder different metal

Dani�l : In de categorie sterke verrassing is Keema toch wel een van de meest opmerkelijke bands die ik tegenkwam. De groep besloot heavy metal- en hard rockmuziek te maken, maar dit toegankelijk te houden voor het grote publiek; “pop metal” zou je kunnen zeggen (zelf noemen ze het “the heaviest pop you have ever heard!”). Deze combinatie lijkt een contradictio in terminis, en is iets waar de meeste metalfans van zouden walgen; alleen al het woord “pop” te moeten lezen brengt verscheidene hard rockfanaten tot kokhalzen. Zo had ook ik gelijk een afkeer voor de naam van de stijlbeschrijving van Keema. Als trouwe recensent echter zit er niets anders op de cd als nog in de speler te duwen en maar horen wat er van zou komen. Ik stond versteld.

Vrij toegankelijk voor de popfan (lijkt me), en even goed voor de heavy metal enthousiasteling. Ook fans van onder andere 30 Seconds To Mars (waar de band mij sterk aan deed denken) zullen blij zijn met Keema. Vooral in de videoclip van ’Here We Stand’ (ook te vinden onderaan deze review) speelde het gevoel van herkenbaarheid op. De clip had wel iets weg van ‘The Kill’ door 30STM. De muziek is misschien wat technischer. Het nummer ‘Hate’ echter is weer van een heel ander kaliber. Wat grover (natuurlijk erg gepast bij de titel van het nummer; of is het andersom?), meer in het genre van een band als Shinedown, dat wil zeggen, alternatieve metal, hard rock.

Over het algemeen kunnen we stellen dat Keema stevig in elkaar zit, erg veelzijdig is en niet storend heftig is noch storend soft. Een hard rockband voor op de radio. Vooral luisteren als je helemaal into de moderne hard rock als Foo Fighters, Stone Sour of Staind bent. Meer van het ruige gebeuren? Probeer het dan een keer, het zal je niet bezuren. Meer van het softe gebeuren? Wat doe je eigenlijk hier?!