Kaos Krew - Corruption Rules This World

Kaos Krew - Corruption Rules This World

Label : Inverse Records | Archiveer onder industrial / ebm

Bart D. : Het Finse Kaos Krew is terug met een nieuw album, en deze keer heeft men een vaste zanger gevonden in de persoon van Massi Wickman. Betekent dit dat de instrumentale stukken minder aandacht gaan krijgen?

Het album begint niet veelbelovend: openingsnummer 'Planet Madness' lijkt ontworpen om het hart van het album te raken, en hoewel het een degelijk nummer is, is het ook erg inwisselbaar en grijpt niets echt de aandacht. 'Be Our Hero' biedt wat meer vuurwerk op de gitaar om zo nu en dan door de grijze industriƫle muur heen te snijden. En zo gaat het de hele plaat verder: het zijn allemaal degelijke en goed verzorgde nummers met een ruw randje. Maar ondanks dat er op geen enkele muzikant iets ernstigs aan te merken valt - de drummer vult alles ook energiek in -, zijn het alleen de vloeiende gitaarriffs samen met het spaarzaam aanwezige soepele soleerwerk die het album net boven de grijze poel der vergetelheid weten te houden. De teksten voelen vaak als knip -en plakwerk: regels over een wereld die naar de haaien is en een verteller die zich er verre van houdt. Samen met het wat slordige Engels resulteert dit niet bepaald in een lyrische hypnose. Wat blijft is dat je een paar keer je hoofd met ze mee schudt als er een paar universele ergernissen de revue passeren. Dan kunnen ze het toch beter bij droogkomische teksten als 'Fire-Eater' houden. Dat rockt ook lekkerder weg.

Door de nadruk op vocale nummers verdwijnt het avontuurlijke karakter van Kaos Krew een stuk verder naar de achtergrond, al zijn er nog steeds wat herkenbare trekjes aanwezig. Liefhebbers van een stevig potje stampende rock/metal kunnen gerust eens gaan luisteren en genieten, verwacht gewoon geen artistiek hoogstandje maar een prima doordeweeks album.