Michael Schenker Group - Arachnophobiac

Michael Schenker Group - Arachnophobiac

Label : Mascot Records | Archiveer onder

Richard V. : Volgens de bijgeleverde biografie gaat het om een nieuwe cd van Michael Schenker Group, maar als de biografie had vermeld dat het om een heruitgave van n van MSG's platen uit begin jaren tachtig ging, had ik het ook geloofd. Dat is anno 2003 goed en slecht nieuws. De riffs van Schenker zijn na al die jaren nog steeds prima en de solo's zijn werkelijk subliem. De nummers zijn stuk voor stuk typisch jaren tachtig hardrock en helaas uiterst voorspelbaar. Voeg daarbij de monotone zanger Chris Logan en je hebt een cd die redelijke nummers bevat, maar zo saai worden gezongen dat het moeite kost de cd in zijn geheel te beluisteren. Tijdens de solo's schiet het peil echter als een raket omhoog. Het is eigenlijk niet te geloven dat de voormalig UFO en Scorpions gitarist na al die jaren nog met zulke wonderschone melodien op de proppen kan komen. Hij heeft een onvoorstelbaar gevoel voor timing en opbouw. Daarom is het dubbel zo jammer dat hij zo'n slecht oor voor zangers heeft. Met een goede zanger en dito productie is Schenker nog steeds tot grootste prestaties in staat.

Arachnophobiac luidt de titel van Schenker's vierde release in een jaar (het akoestische "Thank You deel 3, "Sharks met UFO, "The Plot met Pete Way en nu dus een nieuwe MSG). Sinds zijn verhuizing naar Arizona is Schenker dus zeer productief. Zou het iets te maken met al dat ongedierte in de woestijn? Sinds kort heeft Schenker namelijk iets met beestjes. Verwees de vorige cd al naar schorpioenen, deze plaat refereert nadrukkelijk aan spinnen. "Evermore en "Illusion openen lekker en hadden zo op Michael's tweede MSG album kunnen staan. Dat geldt ook voor het merendeel van de andere nummers. De ballad "Over Now is met uitzondering van de solo overbodig. En de riff in slotnummer "Fatal Strike klinkt wel erg bekend. Maar nogmaals, de nummers zijn dertien in een dozijn. De solo's zijn enige dat de cd de moeite waard was.

Eigenlijk is het zonde dat iemand met zoveel talent geen hogere muzikale ambities nastreeft. In de sportwereld wordt al een tijdje gewerkt met mental coaches. Misschien dat zo iemand Michael de ogen kan openen. Zijn talent verdient beter.