Blind Dog - Captain Dog Rides Again

Blind Dog - Captain Dog Rides Again

Label : Listenable | Archiveer onder

Selim : Power trio's roeleren! Een bluesy gitaar geluid met de nodige ballen en een bassist die het woord "Walk terug in walking bass stopt, voortgestuwd door een drummer die weet hoe hij een break en een groove moet neerleggen, een 'schuurpapieren drie flessen Tequilla per dag strot' die ook nog eens zeer melodieus uit de hoek kan komen, en dit alles zo retro en seventies als maar zijn kan en vooral niet TE veel origineel of raar uit de hoek proberen te komen maar vooral Heavy en Groovy! Ik vind het geweldig!

Het beste aan deze plaat is dat de bandleden weten hoe een nummer te schrijven en hoe ze ieder hoogtepunt van de song moeten accentueren. Zoals bv. de bass solo in 'Let It Go' en het heavy refrein van 'Don't Ask Me Where I Stand'. Maar ook de emotionele teksten van 'Would I Make You Believe?' en de schitterende gitaar solo en begeleidende riff in het zelfde nummer zijn dingen die je doen beseffen dat je zojuist een plaat van schier 50 minuten hebt geluisterd zonder het een moment saai te vinden. 'Follow The Fools' bracht bij mij sterke herinneringen terug aan oude elpees die ik kocht van bands als Jethro Tull en natuurlijk het almachtige Black Sabbath (in het solo gedeelte). Ik zou nu wel alle nummers individueel kunnen gaan behandelen maar het feit staat dat als je je rock het liefst op zijn seventies hebt dat je je eigenlijk geen buil kan vallen aan dit juweeltje. Een ander leuk detail zijn de liner notes die in het boekje staan waarin de nummers een beetje worden voorzien van wat achtergrond info over de muziek en het werken in de studio, erg cool! Ik weet niet wat het is maar deze hele cd ademt een erg prettige relaxte sfeer en bescheidenheid uit. De laatste zin in het boekje is "thanks for listening - Blind Dog. En ik zou daar graag op antwoorden: "Bedankt voor het maken van een plaat die de grauwe middelmaat die dit soort muziek zo domineert doorbreekt!"