Autoviolet - Autoviolet

Autoviolet - Autoviolet

Label : Neurot Recordings | Archiveer onder alternative / pop

Melanie : Deze zomer komt het Canadese AutoViolet met hun debuutalbum; na jaren intensief werk is het album af en klaar om de markt op te gaan. De band bestaat uit zangeres Amy Arsenault, bassist Brent David Johnson en drummer Chris Banting. De heren en dame maken een mix tussen elektronische pop en alternatieve rock.

Het doet me sterk denken aan het eerdere werk van Evanescence, maar minus het gothic randje. Veel synths, vervormingen, langgerekte zangtonen tegen een muur van pop/alternatieve rock. De nummers zijn catchy, en smaken naar meer. Hetgeen wat je alleen niet meteen hoort is dat er een donkere kant aan de nummers zit, namelijk de teksten. Deze zijn geschreven door zangeres Amy, die in meerdere interviews verteld over haar pittige jeugd, waarin zij dealde met depressies. Ze is veel met drugs en alcohol in aanraking gekomen en heeft haar verslaving overwonnen door vrienden en familie. Deze ervaringen gebruikt ze niet alleen voor een set mooie lyrics voor AutoViolet, maar ook zet ze dit om in haar werk bij de Amy Winehouse Foundation door jongeren weer op het rechte pad te helpen. Qua vocalen zingt zij zuiver en vrij poppy, wat in principe prima bij de muziek past. Het algeheel is te vergelijken met een iets zachtere versie van VersaEmerge. Dezelfde soort kracht vind je terug in de nummers, maar op een subtielere manier. Het is een aparte, zachte maar toch zeer energieke manier van muziek maken. Het is apart genoeg om op zichzelf te staan, maar niet goed genoeg om maanden te blijven hangen. Toch is de potentie er wel, dus ik ben dan wel benieuwd wat ze eventueel hierna gaan doen. Ook ben ik benieuwd hoe ze een haast complete digitale act live willen overbrengen.

Nieuwsgierig geworden? Surf even naar de SoundCloud