Total Devastation - Roadmap Of Pain

Total Devastation - Roadmap Of Pain

Label : Firebox Records | Archiveer onder

Frank D. : 'Roadmap Of Pain' is niet de nieuwste term voor een of ander plan voor de situatie in het Midden Oosten, maar de titel van het debuutalbum van de Finse band Total Devastation. En over dat debuut kan een kort oordeel worden geveld: degelijk en goed.

'De aanhouder wint', moeten de mannen van Total Devastation hebben gedacht, want in de voorbije jaren brachten ze maar liefst vijf demo's uit. De laatste, 'Left Hand Of The Devil' (2002), trok de aandacht van het Finse label Firebox Records, die de heren een contract aanbood. Het resultaat is 'Roadmap Of Pain'. Het overgrote deel van de tien nummers op het album laat zich beschrijven als agressieve en moderne deathmetal met hier en daar (o.a. in 'Fragments') duidelijke trashmetal-invloeden. Harde beukende gitaarriffs, lage en grommende grunts en strak drumwerk vormen de munitie waarvan de band zich vakkundig bedient. Daarmee vormt Total Devastation echter geen uitzondering op vele, vele andere bands in het genre.

Het moge duidelijk zijn, het is niet het hele verhaal van deze cd. Naarmate de cd vordert blijkt het getalenteerde vijftal niet alleen de bekende muzikale wandelpaden te kennen, maar durven zij ook andere invloeden in hun nummers te verwerken door middel van subtiele accenten. Dit doen ze zonder de basis (deathmetal) te verlaten. Een geslaagd voorbeeld hiervan is het melodieuze en donkere 'Production Peak' dat door het gebruik van een clean gitaargeluid en de nadrukkelijke aanwezigheid van een keyboard soms aan meer traditionele heavy metal laat denken. Ook het opzwepende 'Left Hand Of The Devil', dat hier en daar een industrial tintje krijgt door het heavy gebruik van keyboards, is zeker een schot in de roos. Het mooiste voorbeeld en onbetwist beste nummer van het album is echter 'Prepare To Die'. Met een up-tempo gitaarloopje en een vioolpartij (waardoor het geheel een Apocalyptica-sfeer krijgt) gaat het nummer ietwat zwevend van start. Maar schijn bedriegt, want al snel knalt de rest van de band kamerbreed uit de speakers. Het lijkt alsof dit nummer de volledige ontlading is van Total Devastation. En ik moet zeggen, als deze track maatgevend is voor de toekomst dan kunnen we nog wat verwachten van de mannen.

Samenvattend brengt Total Devastation met 'Roadmap To Pain' een debuut uit dat enerzijds degelijke, maar weinig opzienbare nummers kent, maar anderzijds voldoende muzikale aanknopingspunten bevat om als band niet voor eeuwig anoniem in de grote massa te blijven ronddolen.