Chimaira - Crown Of Phantoms

Chimaira - Crown Of Phantoms

Label : Steamhammer/SPV | Archiveer onder speed / thrash metal

Berto : Chimaira is een band die altijd kwaliteit heeft geleverd op hun albums en daarbij ook een duidelijk eigen geluid heeft neergezet. De vette en overdonderende riffs en strak mechanisch drumwerk zijn uit duizenden herkenbaar en dat is weinig bands gegeven. Hun album 'Resurrection' is een klassieker in de metalcore geschiedenis en de andere albums hebben altijd iets waardevols weten toe te voegen aan hun eigen oeuvre. De rode draad door hun geschiedenis is wel dat er veelvuldig in het personeelsbestand werd gewisseld en voor de opnames van dit nieuwe album is iedereen behalve frontman en bandleider Mark Hunter opgestapt. Maar weer is het gelukt om een kwalitatief hoogstaand album af te leveren dat net als alle goede albums eerst dient te groeien voor het bezit van je neemt.

Er zijn geen uitschieters op 'Crown Of Phantoms' te vinden, maar alle ingrediënten van een Chimaira album zijn aanwezig. De vette riffs, het strakke drumwerk en de karakteristieke stem van Mark Hunter. De songteksten grenzen af en toe aan het pathetische en voorspelbare, maar een kniesoor die daar op let. Wat verder opvalt zijn de fraaie solos van Emil Werstler (ex-Daath) die de songs af en toe net even dat liftje en daarnaast de elektronica van Sean Zatorsky die vaak een creepy sound toevoegen aan de nummers. Toch weer knap hoe Mark Hunter weer een band om zich heen heeft weten te verzamelen die de herkenbare sound van Chimaira prima weet neer te zetten. Het tempo op het album ligt niet zo hoog als op het vorige album wel eens het geval was, maar als je dan songs als 'Wrapped On Violence' schrijft dan is dat geen manco. Of 'Love Soaked Death'. Creepy en verslavend, heerlijk. Misschien is 'Crown Of Phantoms' geen knaller als 'Resurrection' maar toch een van de betere albums uit Chimaira's carrière. Of moet ik zeggen uit de carrière van Mark Hunter?