Prong - Scorpio Rising

Prong - Scorpio Rising

Label : Locomotive Music | Archiveer onder

Frank D. : Koning Victor keek door het raam uit over zijn imposante koninkrijk. Maar het rommelde in de verte. Andere prinsjes hadden zich toegeƫigend wat van hem was. Ze gebruikten zijn zware metalen en zijn grondstoffen. Iedereen sprak erover. Hij voelde ze aan poten van zijn troon zagen. En net toen zijn troon op instorten stond, nam hij een besluit. Nog eenmaal zou hij zijn gevechtskleren aantrekken en ten strijde trekken. Hij zou die snotneuzen voor eens en altijd laten zien dat hij, en niet iemand van hen, de onbetwiste koning was. Verhalen over hoe fantastisch het ooit was geweest snelden hem vooruit in de vorm van een zilveren schijfje '100% Live' (2002) met daarop verslagen van de vele roemruchte veldslagen in het verleden. Zijn trouwe aanhang, dat zijn legendarische woorden 'Snap Your Fingers...Snap Your Neck' herinnerde, veerde op. En toen trad de koning naar buiten. Geflankeerd door de ridders Monte Pittman (gitaar) en Dan Laudo (drums) raasde hij de stadspoorten uit om orde op zaken te stellen. Een ware herrijzenis van de schorpioen.

Met 'Scorpio Rising' brengt Tommy Victor c.s. een dijk van studio-album uit dat moeiteloos aansluit bij voorgangers als 'Cleansing (1994) en 'Rude Awakening' (1996). De 14 nummers klinken fel en agressief als altijd, maar evenwichtiger en doordachter dan ooit. Prong's recept voor succes (een mix van harde metal, hardcore, trash en industrial) blijkt nog steeds zeer aanstekelijk te werken. Hoewel het album weinig tot geen zwakkere nummers kent, zijn er toch een aantal hoogtepunten te noemen. Zo is 'All Knowing Force' een pompende moshpit-classic in wording. Vette, agressieve zang, een agressieve en zware gitaarriff en een uitstekend geplaatste versnelling zouden van dit nummer wel eens een festivalhit kunnen maken. Over een heel andere boeg gooit de band het bij het trashy 'Regal', waarbij het uitstekende drumwerk van Laudo een extra vermelding verdient. Het melodieuze en extreem catchy 'Avoid Promises' lijkt tekstueel de kern van het album en het wereldbeeld van de band te bevatten 'All insane, all in vain, all for lack of a reason'. Ook het sterk afwijkende (zeer ingetogen) 'Letter To A Friend' is een ijzersterk compositie waarin de heren geen blad voor de mond nemen. (Ik zou niet graag de persoon zijn over wie deze tekst gaat). Als laatste in het rijtje van hoogtepunten is 'Entrance Of The Eclipse' aan de beurt. Deze track ademt de sfeer van een alltime Prong- classic (rarara welke?) zonder te veel op dat bewuste nummer te gaan lijken. Kortom, met 'Scorpio Rising' eist Prong de positie die hen op basis van hun verleden (en nu ook hun toekomst) toekomt met alle recht op.

En hoe het met koning Victor afliep? Hij en zijn gezellen gaven de prinsjes ongelofelijk op hun lazerij en keerden terug naar hun kasteel in de wetenschap dat de twijfelaars nu ook wisten dat de koning was teruggekeerd. En hoe!