Enthral - Subterranean Movement

Enthral - Subterranean Movement

Label : Displeased Records | Archiveer onder

David : Heel wat jaartjes zijn er voorbijgegaan sinds het vorige album van Enthral, een band die mij tot voor kort volledig onbekend was, is verschenen. Na wat op het net te hebben liggen zoeken en eens bij een vriend (die hun eerste twee releases wel in zijn bezit heeft) te rade zijn geweest kan ik enkel zeggen dat ik enorm verbaasd ben dat we nog steeds met dezelfde band als toen te maken hebben.

Speelden ze op hun vorige release "The Mirrors Opposite end nog behoorlijk atmosferische en gevarieerde black metal waarin regelmatig keyboards en vrouwenzang in verwerkt zaten, van dit alles blijft in 2003 bijna helemaal niets meer over. De band keert volledig terug naar een meer Spartaanse opzet van de muziek, volledig ontdaan van alle franjes en een behoorlijk stuk ruiger en brutaler dan op "The Mirrors Opposite End het geval was. Als ik even het boekje doorloop blijkt ook dat keyboardspeler Stian (ex-Dimmu Borgir) totaal uit het zicht verdwenen is, maar of dit de oorzaak van de verandering is of dat zijn vertrek een gevolg van de muzikale koers is moet ik je helaas schuldig blijven.

Wat er wel op het schijfje te vinden is zijn acht overwegend snelle black metaltracks die echter niet allemaal even schitterend zijn. Zo komt de band op bepaalde ogenblikken op de proppen met prima catchy leads en zangpartijen om het volgende ogenblik te vervallen in rommelige en slecht gestructureerde passages die het peil van de songs behoorlijk naar omlaag halen. Het lijkt wel of de band gewoon teveel ideen in de nummer heeft proberen te verwerken of heeft willen bewijzen dat ze ook technisch kunnen spelen en hier jammerlijk in faalt. Waar echter wel behoorlijke vooruitgang op is geboekt is het geluid, dat vele malen beter is dan op "The Mirrors Opposite End, dat echt wel leed onder de zwakke productie. Het is nu niet direct zo dat het van wereldklasse is, maar het rammelt in ieder geval niet meer langs alle kanten.

Kortom "Subterranean Movement is, ondanks het feit dat sommige passages best genietbaar zijn, een vrij middelmatig album en zal ook echt geen hoge ogen opgooien.