Lick Library - Learn To Play Van Halen

Lick Library - Learn To Play Van Halen

Label : Roadrock | Archiveer onder hardrock / aor

Release type: DVD/Video/Blu-ray

Remco Post : Deze maand bespreken we de Lick Library dubbel dvd set 'Learn to Play Van Halen Volume 1'. Op deze DVD wordt eens temeer duidelijk hoe ontzettend belangrijk gitarist Eddie van Halen is geweest voor de ontwikkeling van de rockmuziek. Zo introduceerde hij onder meer de double hand tap-techniek, om nog maar te zwijgen van zijn professionalisering van apparatuur. Wederom bestaat deze set uit drie delen, waarvan we deze maand dus 'Volume 1' doen, en de komende twee maanden 'Volume 2' en 'Volume 3' zullen bespreken. Ik ben benieuwd, want niet zo heel lang geleden (2012) is onze eigen Eddie zelfs nog uitgeroepen tot 'Best Guitarist Ever'. De docent deze keer is Jamie Humphries en de nummers die we zullen behandelen zijn 'Hot For Teacher', 'Panama', 'Unchained', 'Eruption' en 'Ain't Talkin' 'Bout Love'.

Met mijn gitaar vast en mijn laptop voor mijn neus begin ik met 'Panama'. Jamie begint gelijk met het spelen van de intro en je herkent meteen het zo bekende Van Halen geluid. En wat een topgeluid heeft die Jamie. De intro is een powerchord waar wat zaken omheen worden gespeeld met ook wat tremolo gebruik. De riffs hierna zijn powerchords, open akkoorden, loopjes en pinch harmonics gecombineerd. Prachtig en gewoon echt wel te doen, hier leer je veel van. De solo valt me best mee qua techniek, maar de snelheid is soms behoorlijk hoog.

We vervolgen met 'Eruption'. Twee van de in totaal vier hoofdstukken hebben als titels: 'Legato & Tremolo Picking' en 'Tapping Section', dit klinkt al boeiend. Jamie noemt dit een van de beste solo's ooit en deze stamt dus uit 1978! Grote gitaarhelden zien deze solo ook als baanbrekend en een keerpunt in gitaartechnieken. Dit is wel even wat anders dan bij het eerst nummer. Dit gaat way high mijn pet te boven, op alle fronten! De snelheid hier is simpelweg niet normaal meer. Maar dit rockt wel als de hel! Overigens is het wel een behoorlijk kort deuntje. Mocht je de solo wel heel graag willen kunnen en denken dat het echt niet kan, dan heb ik nieuws voor je, dit meisje doet hem nagenoeg perfect:

Het laatste nummer van de eerste DVD is 'Hot For Teacher'. Actrice Lillian Muller is trouwens gracieus oud geworden, dit even voor de oudere lezers onder ons. 'Hot For Teacher' begint ook lekker met tapping op de A, D en G snaar gevolgd door lekkere riffs. Het nummer klinkt zo simpel (zeg nou zelf), maar neem van mij aan: dat is het dus niet. Het is één van de vier nummers die kandidaten moesten kunnen om tester te worden van het spel Guitar Hero. Maar wel geldt dat met goed oefenen dit zeker wel te doen is, als je uiteraard al over een behoorlijk niveau beschikt. De solo is een ander verhaal. Hier komt werkelijk alles voorbij wat Eddie in zijn mars heeft en dat is veel!

Op naar DVD 2 en het eerste wat me hier opvalt is een hoofdstuk met als titel 'Sounds & Equipment'. Dit is fantastisch! Hierin wordt goed uitgelegd welke gear er exact gebruikt wordt. Dit wil je dus weten en waarom hebben niet alle Lick Library instructies een hoofdstuk als deze? Anyway, het nummer 'Unchained' is aan de beurt, toch wel één van de superbekende nummers, maar dat geldt voor alle tracks die hier gepakt worden eigenlijk wel. Een heerlijk intro met als basis het open D akkoord en hierna aparte powerchords met loopjes erdoor. Ook is de timing af en toe wel pittig, maar een goed na te spelen nummer waarin zelfs de solo wel acceptabel is. Zeker als je tot op dit punt nog mee kon komen. De afsluiter is 'Ain't Talkin' 'Bout Love'. Als je deze hoort herken je hem meteen, geloof me. Al was het maar van die dance cover ('Ain't Talkin' 'Bout Dub'). Mooie open akkoorden met telkens dezelfde tonen als afsluiter waardoor die lekker klinkt en ook wel weer prima te spelen is. Het niveau van dit nummer valt mee, veel herhaling van riffs met kleine veranderingen. Een prima afsluiter.

Conclusie: het is een ontzettend goede en enorm leerzame DVD waar heel veel gitaristen wat aan hebben. Eddie van Halen heeft de basis gelegd voor tal van later zeer invloedrijke gitaristen. Trey Azagthoth (Morbid Angel) heeft zelfs zijn halve bedanklijst ooit opgeofferd om zijn lofbetuiging aan Eddie van Halen te kunnen uiten. Jimi Hendrix was bijzonder vernieuwend, maar tegelijkertijd ook behoorlijk willekeurig. Eddie van Halen is een vernieuwer met een ingebouwd metronoom en hij beheerst alle belangrijke linker- en rechterhandtechnieken. Of Van Halen nu je ding is of niet, hier leer je genoeg dingen van die voor iedereen bruikbaar zijn. Eddie rules en zie je volgende maand bij 'Volume 2'!

Meer informatie