Saltatio Mortis - Das Schwarze Einmaleins

Label : Napalm Records | Archiveer onder different metal

Wilco : Het Oostenrijkse label Napalm heeft het druk met het uitbrengen van erg goede albums. Powerwolf, Serenity, Summoning, DevilDriver, Panzerchrist en binnenkort ook de nieuwe van Saltatio Mortis. Hier kent geen hond ze, maar vergis je niet, in het Duitse taalgebied zijn ze groot. Heel groot. En dat is niet meer dan terecht. Ze vissen in de diepzee van de mittelalter rock/metal. Een genre waarin het ene na het andere draconisch slechte album uitkomt. Gottseidank zijn er ook nog zeer goede vertegenwoordigers van dat genre, met Schandmaul en Saltatio Mortis aan de top. In tegenstelling tot hun zwakke broeders maken deze bands geen inkakmuziek zonder entertainment. Nee, Saltatio Mortis verhoudt zich daartoe als een echte boeren pannenkoek tot kleffe flensjes.

Deze band weet de perfecte balans tussen historie, opgewektheid, duisternis, gevoel, emotie en bovenal metal te vinden. De doedelzakken, fluiten en andere antieke instrumenten spelen hun opzwepende melodieën ondersteund door een fijne gitaarmuur. Dat alleen is al een feest om te horen, maar dat in combinatie met de rauwe (niet per se mooie) zang en de geweldige melodieën is een elixer. De nummers herbergen vrolijke springerige noten, zware neerslachtige melodieën en stuwende drums. Zanger Alea kan in de rustige stukken zijn gevoelige mooie klank laten horen, maar gaat in de heftigere stukken moeiteloos over in brutere, rauwere zang die lekker dwingend klinkt. Tot nu toe vond ik 'Aus Der Asche' uit 2007 hun beste album, maar deze overstijgt dat album door de nog hogere vermaak factor en het nog meer emotionele totaalplaatje. Puntje van kritiek? Nou, vooruit. De coupletten zijn niet altijd even sterk, wat dan weer gecompenseerd worde door de zeer sterke refreinen

Dit is gewoon een heerlijke metalplaat. Verrijk je horizon eens en luister vooral naar 'Wachstum Uber Alles', 'Der Kuss', 'My Bonnie Mary', 'Satan', IX, en vooral het meesterlijke 'Nur Ein Traum'. Laat je vooral niet misleiden door de gevaarlijk zoete titels. Onder dat laagje suiker zit een bittere, harde, nare kern van peper. Voor een band als deze blijven er altijd een paar dikke vissen over. Aanrader!