Civil War - The Killer Angels

Civil War - The Killer Angels

Label : Despotz Records | Archiveer onder heavy / power metal

Wilco : Eigenlijk is 'First To Fight' het enige nummer op dit debuut album wat nauwelijks de moeite waard is. De splitsing van Sabaton heeft ons wat deze band betreft niets dan goeds gebracht. Maar liefst vier leden van het gevierde Sabaton lieten die band voor wat het is en besloten om Civil War op te richten. Daniel Mullback, Oskar Montelius, Rikard Sundén en Daniel Mÿhr vonden verder ook nog “Pizza” (goede artiestennaam, bas) bereid om samen lawaai te maken. Als zanger kregen ze Nils Patrick Johansson zo gek om in dit avontuur te stappen. Hij is eerder zanger geweest bij Astral Doors en Lion's Share. Het strikken van Johansson was een zeer goeie zet.

Zoals te verwachten krijgen we power metal voorgeschoteld. Het CD hoesje doet een Amerikaanse inslag vermoeden, maar het is bovenal Zweeds. Qua thematiek wijkt men geen meter af van de vorige broodheer op dit 'The Killer Angels', de ene na de andere veldslag en oorlog komt voorbij. Qua muziek wijkt men ook nauwelijks af, sommige keyboard riedels komen zelfs rechtstreeks uit Sabaton nummers ('I Will Rule The Universe'). Net als bij Sabaton zijn de refreinen vaak fantastisch en nodigen uit om je pul trots te heffen en de buurt te terroriseren door kei hard mee te blèren. Fans van Sabaton kunnen dan ook direct toehappen, maar het betitelen als kloon zou de band echt te kort doen. Sterker nog; dit is beter dan Sabaton! Zo…dat is eruit. De melodieën zijn onderhoudender, het is een tandje harder en boven al is Johanssen is veel betere zanger dan Brodén. Hij heeft een echte power metal stem, helder, krachtig met een rauw randje. Hij zingt zich door de ene na de andere hymne. Verder is het zo dat dit album meer gitaar georiënteerd is dan het Sabaton werk. Qua sound heeft het veel weg van Thunderstone.

Dus in plaats van 1 Sabaton hebben we er nu twee, (net als bij Rhapsody, wat een luxe toch), maar Sabaton 2.0 (Civil War dus) is duidelijk een verbetering. Goeie zet. Luistertips: 'King Of The Sun', 'Rome Is Falling', 'I Will Rule The Universe' en 'Lucifer's Court'.