Little Caesar - American Dream

Little Caesar - American Dream

Label : Teenage Head Music | Archiveer onder hardrock / aor

Wim S. : Little Ceasar is een band die al een tijd meedraait. De band begon te spelen in de tijd dat 'hair-bands' de dienst uitmaakten. En dan is het voor langharige, vol getatoeëerde bikers best lastig om het hoofd boven water te houden. De band werd echter bijgestaan door mensen die wel wisten hoe je moest overleven in de muziek business. Zo kreeg de band hulp van producer Bob Rock en de legendarische John Kalodner. Ondanks dat lukte het eigenlijk nooit om het grote publiek te bereiken. En dat had niets te maken met de muziek van de heren, want met invloeden van bands als Bad Company, Humble Pie en The Outlaws was daar niets mis mee. Na de release van hun tweede album 'Influence' werd het stil rond de band. Die stilte werd pas weer doorbroken in 2010 met de release van 'Redemption' en nu ligt er dus weer een nieuw album 'American Dream' een plaat die overigens al verscheen in 2012. Muzikaal is er niets veranderd: Little Ceasar speelt nog steeds klassieke hardrock met invloeden uit de blues en de southern rock. Echt muziek die het in de zomermaanden goed gaat doen.

In de persoon van Ron Young beschikt de band over een zanger met een uitstekende stem. Hij heeft het stemgeluid dat past bij bands als Lynyrd Skynyrd en The Allman Brothers Band: heel rauw maar toch zeker ook veel melodie en gevoel. Hij klinkt overtuigend in het southern rock materiaal van de band ('Prisoner Of Love', 'In My Mirror') maar kan ook gemakkelijk uit de voeten met naar Aerosmith-neigende songs ('Hard Rock Hell'). De gitaarpartijen van Joey Brasler en Loren Molinare zijn lekker smeuïg en vuig en de ritmesectie klinkt strak en goed ingespeeld. En dan kun je verder veel ouwehoeren over de muziek en de band maar je kunt ook gewoon concluderen dat dit een lekker plaatje is. Ik kies voor dat laatste.