Lick Library - Learn to Play Steve Vai Volume 3

Label : Roadrock | Archiveer onder hardrock / aor

Release type: DVD/Video/Blu-ray

Remco Post : We noemen Remco Post bij Lords of Metal nog altijd gastschrijver omdat hij geen lid van de crew is, maar hij assisteert ons wel zeer regelmatig met artikelen waarbij zijn specialisatie goed van pas komt, waaronder dus de prachtigste gitaarinstructies van Lick Library. Maar voor een gastschrijver is hij al behoorlijk vaak voorbij gekomen, met name voor de gitaarinstructies van Lick Library. En hoe representatief is een reeks gitaarinstructies zonder de koning der goden onder de gitaristen, Steve Vai. Er zijn drie delen aan hem gewijd, waarvan je nu de laatste beoordeling weer van onze gewaardeerde Remco krijgt. Hij neemt het vanaf hier weer van mij over en moet wederom zijn verlies op punten nemen, maar hij geeft je wel een goed inzicht van wat jou als toekomstig gitaarheld te wachten staat… (Ramon-LoM).

Zoals beloofd deze maand het derde en laatste deel van de Lick Library serie 'Learn to Play Vai'. En als je deze nu leest chapeau, want dat betekent dat je na volume 1 en volume 2 nog niet afgehaakt ben en je gitaar aan de wilgen hebt gehangen. Wederom is het een twee dvd set met vijf nummers erop: 'Die To Live', 'The Boy From Seattle', 'Juice', 'The Animal', 'Boston Rain Melody'. Voor deze release is gebruik gemaakt van twee instructeurs, namelijk Andy James, die we kennen van vele andere series en een hele nieuwe voor mij, te weten Jamie Humphries (hij deed onder meer Learn To Play Metallica volume 1, R.-LoM). Beiden hebben een enorme staat van dienst, maar het blijft bijzonder om te zien dat ze Vai kunnen spelen en uitleggen.

DVD 1 zit in de speler en we beginnen met 'Boston Rain Melody'. Dit nummer wordt gedaan door Andy. Hij legt uit dat het nummer tot aan de solo clean gespeeld moet worden op een single coil element en dat vanaf de solo de humbucker met distortion erop kan. Het cleane deel begint met mooie tokkels aangevuld met diverse (en talrijke) facioletten. Later zit er ook een typisch Vai ding in, namelijk facioletten gecombineerd met diverse slides. Maar ik moet zeggen dat dit prima mee te doen is. Later wordt het wel weer lastig als er hele akkoorden bij komen in dit bovenstaand verhaal. Dan de solo, zorg wederom dat je een tremolo op je gitaar hebt zitten, want die heb je veel nodig. Later volgen er ladders op hyperspeed (zelfs als Andy ze langzaam speelt) en hier ben je ook mij snel weer kwijt.

Op naar het tweede nummer, 'Juice'. Hier zitten behoorlijk wat hoofdstukken om door te nemen, maar we beginnen lekker eens met power chords. Later begint de welbekende riff en die is gewoon lekker en ook wel te doen, dus die kun je lekker meespelen! Ook verderop is het nog te doen, en had ik al gezegd dat het nummer gewoon cool is? Zeker de extra pinch harmonics erin zijn lekker. De solo is weer verdeeld in hoofdstukken, die op hun beurt weer in hoofdstukken zijn verdeeld. En ook nu denk ik weer “what the fuck gebeurt hier allemaal!”. Tremolo, ladders, sweepen alles komt langs en nog snel gespeeld ook. En zegt het genoeg dat hier 23 hoofdstukken aan besteed worden?

Op naar de tweede DVD, die begint met 'The Boy From Seattle'. Hier begint het nummer met de melding dat hiervoor de gitaar in D gestemd moet worden. Vervolgens legt Andy de hele structuur uit van het nummer en wat je kunt verwachten (moeten ze vaker doen is best even handig zo in het begin). Verder gewone akkoorden met een slag aangevuld met een slide. Het ziet er allemaal best te doen uit, maar het is toch lastiger dan het lijkt. Grappig, op het moment dat de solo begint zit Andy ineens met een andere gitaar. Anyway, de solo begint mooi clean en verandert later in een overdriven solo die begint met een dive bomb en verder weer een paar honderdduizend andere noten.

De volgende uitdaging is 'Die To Live' en die heeft maar drie hoofdstukken. Hoofdstuk één met intro, main section & verse, hoofdstuk twee met de solo section en hoofdstuk drie de final section. En hier is docent Jamie Humphries aan de beurt. Hij legt uit dat dit een heel ander nummer is als de andere nummers van Vai, dus ben ik benieuwd! Het nummer is meer gebaseerd op ritmes geïnspireerd op Jimi Hendrix. Het geluid is een crunch tone met een lichte delay er overheen. Vervolgens begint Jamie een hele uitleg te geven over zijn gitaar, een EvH model. Waarom is me alleen niet helder. Dit nummer is voor veel gitaristen, na wel behoorlijk oefenen, prima na te spelen en het is inderdaad van een ander (lees gemakkelijker) niveau. Nu de solo, waarvoor hij de neck pickup gebruikt. En ook deze is te doen. Begrijp me goed dat het nog steeds lastig is, maar beduidend minder lastig dan de overige nummers.

Het laatste nummer is 'The Animal'. Hier één hoofdstuk met de intro en voor de rest zijn alle zeven hoofdstukken solodingen. Deze wordt wel weer gedaan door Andy. Dit nummer is ook wel weer een bekende, wat altijd lekker is, zo op het eind. Intro is goed te doen en vooral lekker vet. De solo's zijn weer fucking complex en druk en beslaat 27 hoofdstukken!!!

Conclusie: als je de vorige twee volumes ook cool vond en je ze mee kon doen, kan je dat met deze zeker ook. Wederom een leuke DVD, maar niets voor de beginners en goede gitaristen onder ons, dit is slechts voor de uitblinkers. Andy James heeft in het verleden al bewezen een topgitarist te zijn en daarnaast ook een uitstekende leraar. Maar hij overtreft zichzelf hier wederom, met de uitleg van deze Vai nummers.

Meer informatie