Karonte - Paraiso Sin Fe

Karonte - Paraiso Sin Fe

Label : Eigen beheer | Archiveer onder death metal / grindcore

Wilco : Als je er negentien jaar over doet om slechts twee albums op de wereld te zetten is er iets mis. Je muziek is gewoon zo kut zodat niemand het wil uitbrengen, of je hebt te veel ideeën waardoor je er maar niet toe komt iets uit te brengen. Of het is iets anders…wat in het geval van Karonte zo is. Het heeft twaalf jaar geduurd voor er in 2006 een debuut album verscheen en vervolgens duurde het weer zes jaar voor dit 'Paraíso Sin Fe' er was. Ik vermoed dat de band telkens verdwaalt in het Cantabrisch gebergte, de streek in Spanje waar men vandaan komt.

De muziek is namelijk zo slecht nog niet, maar zit ook niet te vol met verschillende ideeën. Zelf vergelijken ze hun groovende death metal met Hypocrisy en Bolt Thrower. Daar is zeker wat voor te zeggen. De midtempo death metal heeft een pompend karakter en de songs zijn meeslepend. Ze noemen echter ook bands als Paradise Lost, Entombed en Gorefest, maar die hoor ik er nauwelijks in terug. In vergelijking met veel vergelijkbare bands ligt het tempo vrij laag en is het vooral de double bass die de vaart er in houdt. Ze hebben het zelf over extreme metal, maar je moet echt niet aan iets als Heaven Shall Burn, Naglfar of Cannibal Corpse denken. De vergelijking met Hypocrisy slaat dan ook vooral op de gitaar harmonieën tijdens de tragere nummers van de Zweden. Wellicht dat doom liefhebbers hier ook wel iets mee kunnen. Men maakt veel gebruik van lange instrumentale passages, deze zijn soms sfeervol, maar vaak te lang. De site van de band en het boekje zijn helemaal in Spaans, maar ik kan u vertellen dat dit album al in 2012 uit is gekomen en dat de teksten over sociale misstanden en psychische problemen gaan. Het geluid van het album is dik in orde. Al met al een leuk album, maar net niet leuk genoeg om echt op te vallen.