Nightrage - Sweet Vengeance

Nightrage - Sweet Vengeance

Label : Century Media | Archiveer onder

Peter B. : Nightrage moet wel het levende bewijs zijn van de eenwording van Europa! Ik kan me geen andere band voor de geest halen die zoveel nationaliteiten herbergt. Leden uit Griekenland, Frankrijk en Zweden samen in een brutale metalband, dat is Nightrage! De band is opgericht in 2000 in Griekenland door gitarist Marios Iliopoulos die eerder in een band speelde met de naam Exhumation. Hij kreeg snel versterking in de persoon van Gus G. van Firewind en Mystic Prophecy. Deze twee namen wat demo's op en besloten toen hun debuut cd "Sweet Vengeance op te gaan nemen in de beroemde Studio Fredman in hun nieuwe thuishaven Gothenburg. Dat is echter niet alles, want daar werden ze gecompleteerd door niemand minder dan Tomas Lindberg (ex - At The Gates, tegenwoordig in Lock-Up) voor de vocalen en een Franse bassist met de naam Brice Leclercq. Tel hierbij op dhr. M.Jensen van The Haunted op drums en Evergrey's Tom S. Englund voor wat cleane vokalen en deze all-star-band is compleet.

Met deze informatie in het achterhoofd is het slechts een kleine stap naar de muziek van Nightrage. Melodieuze, brutale en snelle death metal is het resultaat! At The Gates verslaafden zullen graag horen dat Nightrage af en toe verdacht dicht in de buurt komt van hun oude helden. Dit kan geen verrassing zijn, want als je deze muziek voorziet van Tompa's vokalen moet je al snel denken aan At The Gates. Echter, laten we de Griekse jongens niet tekort doen, zij schreven namelijk al de muziek.

"Sweet Vengeance trapt af met een uiterst brutaal nummer. "The Tremor is een typisch snel en brutaal death metal nummer dat me doet denken aan At The Gates en Dimension Zero. Als "The Glow Of The Setting Sun begint kom je er echter achter dat dit album niet volledig zal gaan draaien om snelheid. Dit nummer heeft dat typische In Flames gevoel over zich. Melodieus, catchy, maar toch agressief. "Hero doet precies hetzelfde en bevat enkele mooie zuivere vokalen van Tom S. Englund. Een geweldig 'Gothenburg' death/thrash nummer. De band weet dan goed hoe ze het tempo nog wat terug kunnen draaien zonder aan agressie in te boeten. Nummers als "Elusive Emotion en "Gloomy Daydreams hebben die typische 'Iron Maiden feel' over zich. Ze zijn wat meer mid-tempo en zijn voorzien van geweldige verslavende melodielijnen. Op "Macabre Apparition wordt er weer flink gas gegeven, terwijl "In My Heart je weer even laat ademhalen. "Ethereal is wederom een geweldig nummer met een zo mogelijk nog mooiere solo. Dan, in het nummer "Circle Of Pain, krijgen we weer mooie cleane vocalen te horen van Evergrey's Tom S Englund. Hij geeft de cleane stukken precies de juiste afwerking. In "At The End Of The Earth, een enigsinds afwijkend nummer qua gevoel, komt Tom wederom om de hoek kijken. Het "Sweet Vengeance album eindigt met het geniale instrumentaaltje "The Howls Of The Wolves. De cleane gitaren in dit nummer zijn werkelijk betoverend. Na dit nummer is er eigenlijk maar n ding dat je kan doen en dat is opnieuw starten met track nummer een!

Fans van het massieve Zweedse death/thrash geluid met een zwak voor bands als At The Gates en In Flames die om kunnen gaan met zo hier en daar een stukje gewoon gezongen vocalen: ik beveel jullie om dit album aan te schaffen. Deze debuut-cd gaat dan ook zeker terugkomen in mijn persoonlijke top 25 aan het eind van het jaar. Het kan ook echt niet anders!