Nevermore - Enemies Of Reality

Nevermore - Enemies Of Reality

Label : Century Media | Archiveer onder

Ralph : Een mooie, zonnige zaterdagmorgen in Juni werd nog mooier toen er op mijn deurmat een promo van het nieuwe Nevermore album "Enemies Of Reality” op me lag te wachten. Ruim twee jaar moest de wereld wachten op de opvolger van de metal klassieker "Dead Heart In A Dead World” en dat is niet voor niets geweest!

Nu is "Dead Heart In a Dead World” voor Nevermore, wat "Thriller” is voor Michael Jackson, zo'n plaat maak je als artiest maar één keer. Overtreffen lijkt onmogelijk en evenaren is het hoogst haalbare. Nevermore is daar zeker in geslaagd en het kwartet uit Seattle levert met "Enemies Of Reality” opnieuw een meesterwerkje af.

Zoals we van de heren gewend zijn is het opnieuw een CD geworden die vol staat met donkere, bij vlagen depressieve metal, die wederom het typische Nevermore sfeertje teweeg brengt. Opener en titel track "Enemies Of Reality” hakt er gelijk flink in en de daaropvolgende tracks "Ambivalent” en "Never Purify” zijn tevens superstrakke juweeltjes. De mannen (Dane, Sheppard, Loomis en Williams) weten de luisteraar te boeien en mee te slepen in donkere, energieke, agressieve en technisch hoogstaande songs, zonder daarbij te verzanden in een hoop gepiel. Vierde track is de (semi) ballad "Tomorrow Turned Into Yesterday” . Een meeslepend nummer met veel melodie, dat een beetje aan "The Heart Collector” van het vorige album doet denken. Het valt trouwens op dat slechts twee tracks op het album de vijf minuten grens doorbreken. "I Voyager” en "Enemies Of Reality” klokken achtereenvolgens 5:48 en 5:10 minuten. Een kraker die wat mij betreft niet onvermeld mag blijven is het dampende "Create The Infinite”. Hard, strak en voorzien van prachtige arrangementen en (net als de rest van het album) voorzien van spetterend gitaarwerk!

Producer Kelly Gray had de moeilijk taak de beestachtig goede productie van Andy Sneap (Arch Enemy, Testament) op "Dead Heart In A Dead World” te benaderen en dat is hem aardig gelukt. "Enemies Of Reality” klinkt vet en toch helder. De krachtige stem van Warrel Dane komt goed naar voren en het talent van gitarist/songwriter Jeff Loomis wordt mede door het geluid wederom flink geëtaleerd.

Al met al heeft Nevermore met "Enemies Of Reality” weer een klassieker toegevoegd aan het, toch al niet misselijke, oeuvre van de band en zal het er tijdens de op handen zijnde tour weer ouderwets aan toe gaan. Nu vraagt dit soort muziek live wel om een tweede gitarist om al dat geweld de zaal in te slingeren en dat begrijpt de band gelukkig ook. Inmiddels is bekend geworden dat Chris Broderick (Jag Panzer) mee zal gaan als tweede gitarist. Gaat dat allen zien.