Darkfall - Road To Redemption

Darkfall - Road To Redemption

Label : Noisehead Records | Archiveer onder death metal / grindcore

Nima : Deze Oostenrijkse band was mij tot op heden nog onbekend. De band is echter al actief sinds 1995 (!) en heeft op zo een beetje alle Europese underground festivals gestaan. In de afgelopen achttien jaar heeft men verschillende demo's, EP's en compilaties uitgebracht. Pas eind mei van dit jaar heeft het kwintet met 'Road To Redemption' een volwaardig album uitgebracht.

Dit album laat duidelijk horen dat we hier met een ervaren band te maken hebben. Niet alleen zitten de nummer goed in elkaar, maar klinken volwassen en de band is duidelijk goed op elkaar ingespeeld. Daarnaast maakt men een zelfverzekerde indruk en klinkt, in tegenstelling tot veel nieuwe bands, niet zoekende. 'Road To Redemption' laat dan ook een vastberaden band horen, die duidelijk voor een bepaalde richting heeft gekozen, en dat is stevige, agressieve death/thrash. Om een idee te krijgen van wat je te wachten staat kun je denken aan een combinatie van een band zoals God Dethroned (vooral in de periode 'The Grand Grimoire' tot en met 'Into The Lungs Of Hell') en Dew-Scented, met de typisch Zweedse sound. Van originaliteit en vernieuwing is hier geen moment sprake en het ontbreekt de band totaal aan een eigen gezicht. Dat wordt echter gecompenseerd door de goede, pakkende songs met daarin scherpe, maar toch zware riffs, pakkende melodie├źn en goede agressieve vocalen.

Mijn grootste punt van kritiek is echter het gebrek aan variatie. Elk nummer op zich bevat de nodige variatie, maar als we naar het totaalplaatje kijken is er vooral weinig variatie in de tempo, waardoor de plaat op een gegeven moment iets te monotoon klinkt. Wat dat betreft is de speeltijd van 53 minuten simpelweg te lang om je bij de les te houden. Al met al is 'Road To Redemption' een goed album en laat een band met grote potentie horen; niks meer, niks minder. Fans van stevige death/thrash met een melodieus en modern randje moeten deze plaat zeker gaan beluisteren.