Skinless - From Sacrifice To Survival

Skinless - From Sacrifice To Survival

Label : Relapse | Archiveer onder

Dennis : Skinless is een band die blijkbaar in de ere divisie van de Death Metal wil spelen. De band heeft zich tot nu toe middels twee uitstekende Death Metal albums ("Progression Towards Evil” uit 1998 en "Foreshadowing our Demise” uit 2001) en vele live shows in de kijker weten te spelen en is klaar voor het grote werk. Daarvoor hebben ze de getalenteerde drummer John Longstreth weten te contracteren, die zijn sporen eerder al verdiende bij de clubs Origin en Angel Corpse. Onder leiding van coach Neil Kernon, die eerder successen vierde met topclubs als Judas Priest, Cannibal Corpse en Nevermore, heeft Skinless zich deze maand met hun derde CD "From Sacrifice to Survival” weten te kwalificeren voor de nacompetitie.

En ik heb er veel vertrouwen in dat Skinless het wel gaat redden, want "From Sacrifice to Survival” is een dijk van een plaat. In vergelijking met vorige seizoenen heeft het team nu een heel goede spelersgroep bij elkaar die samen tot grote dingen in staat zijn. Opvallend is hoe Longstreth zo zijn stempel op de wedstrijd drukt, die dankzij zijn enorme inzet, zijn strakke maar gevarieerde spel en voornamelijk ook inspiratie Skinless naar een hoger niveau heeft weten te tillen. Hiermee wil ik geen afbreuk doen aan de voorgaande CDs, want die hebben nog steeds een zeer hoog entertainment gehalte, maar "Sacrifice to Survival” is gewoon van een heel ander kaliber. Het bandgeluid is grotendeels veranderd en is qua stijl niet meer zo makkelijk te definiëren. Er zijn zowel invloeden vanuit de Death Metal scene te horen, als ook uit de Grindcore, sludge en Black Metal hoek. De zang is gevarieerder en het gitaargeluid scheller als op de voorgaande CD. De drums zijn gewoonweg fenomenaal en komen dankzij het goede geluid zeer goed uit de bus. De plaat had bij mij enige luisterbeurten nodig voordat hij bleef hangen, maar zal voorlopig nog niet uit de CD speler verdwijnen! "From Sacrifice to Survival” heeft mij zeer positief weten te verassen en ik denk dat ze er bij Relapse trots op mogen zijn deze band in huis te hebben. Skinless zal dan commercieel wel geen groot succes zijn (daarvoor zijn ze te extreem) maar deze CD is absoluut een verrijking voor het genre.

Verder valt nog te vermelden dat het artwork van de CD en het boekje er perfect uitzien. Als een echt team poseert Skinless met producer Neil Kernon en engineer Bret Portzner op een foto in het boekje, dat zie je trouwens niet vaak. Ook is er een voorstukje van de nog te verschijnen Skinless DVD te zien op het enhanced gedeelte van de CD. Ja beste mensen, al met al is deze CD een absolute aanrader voor de liefhebbers van het extremere werk, want Skinless laat zich hier van hun (voorlopig) beste kant zien.