Megadeth - Super Collider

Megadeth - Super Collider

Label : Universal Music Group | Archiveer onder heavy / power metal

Patrick : “Een ezel stoot zich in het algemeen geen tweemaal aan dezelfde steen.” Toen Megadeth in 1999 'Risk' uitbracht, was de kritiek niet van de lucht. Hoewel de band ook lof kreeg omdat het eens wat anders probeerde, waren velen er niet van gecharmeerd omdat de schijf teveel afweek van het traditionele geluid. Zo'n fout zullen Mustaine en co toch niet nog een keer maken?

“Een ezel stoot zich in het algemeen geen tweemaal aan dezelfde steen?” Op het vorige album 'Th1rt3en' waren de voorbodes al aanwezig: de traditionele thrash werd al wat meer op de achtergrond geparkeerd. Helaas, ook op het nieuwe album 'Super Collider' gaat Megadeth meer voor een heavy metal geluid. Opener 'Kingmaker' (wie riep daar 'Children Of The Grave' van Black Sabbath?) mag nog enigszins anders doen vermoeden, maar tracks als 'Off The Edge' en 'Forget To Remember' laten weinig tot geen ruimte voor een andere conclusie dan dat de gezapigheid heeft toegeslagen. De riffs op het album zijn weliswaar op momenten nog scherp en ronduit goed, maar het tempo is er veelal wel uit en het echte venijn is spoorloos. In 'The Blackest Crow' gooit de band het eens over een andere boeg en geven de blues invloeden de muziek een ander tintje. Nog steeds klinkt het als typisch Megadeth maar dat heeft deels met het typisch stemgeluid van Mustaine te maken: van echt sterke composities moet dit album het niet hebben. Sterker nog: de tracks zijn voorspelbaar of simpelweg ronduit onthutsend zwak. Daar waar Mustiane ooit geroepen heeft dat 'Crush 'Em' de grote vergissing was in de Megadeth discografie, kan ik me niets anders voorstellen dan dat hetzelfde voor de ontluisterende tracks 'Burn' en 'Don't Turn Your Back…' gaat gelden. Afgesloten wordt er met de Thin Lizzy cover 'Cold Sweat' en daar hadden de heren beter vanaf kunnen blijven.

“Een ezel stoot zich in het algemeen geen tweemaal aan dezelfde steen?” Spijtig … dit 'Super Collider' zorgt ervoor dat ik een déjà vu gevoel niet kan onderdrukken. Het album staat wat mij betreft echt vol overbodige momenten en is slechts heel zelden ('Kingmaker', 'Dance In The Rain') interessant. 'Risk 2013'? Het zwakste album uit de volledige Megadeth discografie? Het zou zomaar kunnen!