B.O.S.C.H. - Apparat

B.O.S.C.H. - Apparat

Label : Dust On The Tracks | Archiveer onder industrial / ebm

Melanie : 'Apparat', de nieuwe plaat van de Duitse industrial band B.O.S.C.H., kwam afgelopen maand uit en sluit zich netjes in de rij aan bij de rest van de Duitse industrial bands. De heren zijn al een aantal jaar bezig met het maken van een naam in de metalscène, maar grote bekendheid wilt tot nu toe buiten Duitsland niet lukken. Misschien heeft het toch wat te maken met het nabootsen van de grote namen op dit vlak, en het gebrek aan originaliteit. Veel Duitse industrial/EBM neigen naar Rammstein, dat weet ik heus, maar toch zijn er genoeg bands die zich weten te onderscheiden van deze mannen. Het lijkt alsof bands tegenwoordig zo min mogelijk moeite willen doen om uniek te zijn. Een goede kopie van muziek blijft nog altijd een kopie, en waarom zou je dat willen?

Ook zal ik het nooit begrijpen waarom veel Duitse bands weigeren een Engelstalige variant op hun pagina te maken. Ik vind dat toch zo vreselijk vervelend en respectloos, maar het lijkt mij ook dat je deels je eigen glazen ingooit. Ik weet dat ik niet de enige ben met deze mening, dus stoot je dan uiteindelijk geen fans af? Daar scoren ze in ieder geval geen bonuspunten mee. Het is typische industrial metal zoals we dat kennen, met de synths regelrecht gekopieerd van bands waar we het al honderd keer van gehoord hebben. De vocalen van Lutz zijn wat scherper en erg goed om aan te horen, krachtig en heerlijk ruw. De muziek is absoluut feilloos en de productie heeft de plaat geweldig afgemaakt. Het klinkt erg lekker, en juist daarom vind ik het zo jammer dat er geen stempel van uniekheid op staat. Het is fijn dat ze zichzelf zo serieus nemen, maar ik doe er nog niet aan mee.