Factory Of Dreams - Some Kind Of Poetic Destruction

Label : Progrock Records | Archiveer onder prog / sympho metal

Sjak : Na 'Poles' (uit 2008), 'A Strange Utopia' (uit 2009) en 'Melotronical' (uit 2011) is het samenwerkingsverband tussen instrumentalist Hugo Flores en zangeres Jessica Letho genaamd Factory Of Dreams met deze 'Some Kind Of Poetic Destruction' toe aan hun vierde album. In het verleden zijn de reacties op hun platen altijd zeer verschillend van aard geweest en dat zal met de release van dit vierde album niet veranderen denk ik.

Er gebeurt namelijk nogal veel in de dertien nummers die deze plaat rijk is (waarvan 'Seashore Dreams' zowel in de reguliere als de videoclip versie te vinden is) en niet iedereen zal hier een warm gevoel van krijgen. Verder is het synthesizer/keyboard gehalte, zeker in vergelijking met de gitaarpartijen, aan de hoge kant, waardoor de gemiddelde metal fan het ook wel voor gezien zal houden. En last but certainly not least is daar het opera-achtige stemgeluid van mevrouw Letho, die an sich een beresterke performance neerzet maar wiens geluid zeker niet door iedereen gewaardeerd zal worden. Diegenen die echter wel de moeite nemen om de nodige aandacht aan deze 'Some Kind Of Poetic Destruction' te besteden, zullen na een (groot) aantal luisterbeurten wel degelijk de kracht en de schoonheid van het Factory Of Dreams song materiaal gaan ontdekken. Het vergt wat doorzettingsvermogen maar dan krijg je er ook wat voor terug! Luister maar eens naar nummers als het al genoemde 'Seashore Dreams', 'Strange Sounds' of 'The Neutron Star', wat allemaal voorbeelden zijn hoe goede symfonische metal zou moeten klinken. Dat neemt niet weg dat dit plaatje slechts geschikt zal zijn voor een klein gedeelte van het lezerspubliek van ons periodiekje. Een gewaarschuwd mens telt voor twee.