Lonewolf - The Fourth And Final Horseman

Label : Napalm Records | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Nog maar iets langer dan een jaar na de release van de vorige plaat 'Army Of The Damned', komt de Franse heavy metal brigade Lonewolf alweer met de opvolger. Deze band heeft het nooit moeten hebben van originaliteit of vernieuwing, maar richt zich al vanaf het debuut 'March Into The Arena' (2002) op goudeerlijke, catchy heavy metal met Running Wild en Grave Digger als hoofdinspiratie. Door de jaren heen is men nauwelijks afgeweken van hun oorspronkelijke sound, maar heeft wel een stijgende lijn laten zien wat betreft de kwaliteit van hun platen.

Op deze zesde langspeler heeft het kwartet, zoals verwacht, de lijn van de vorige albums gewoon doorgetrokken. In de afgelopen decennia heeft Lonewolf zeker een eigen geluid ontwikkeld, en zo is 'The Fourth And Final Horseman', die krachtig va start gaat met het titelnummer, dan ook meteen herkenbaar. Wat mij aan dit nummer opvalt is dat men iets melodieuzer en epischer te werk is gegaan, dat mij enigszins doet denken aan het stevigere werk va DoomSword. Dat komt mede door de stem (en vooral de manier van zingen) van Jens Börner die hier veel gelijkenissen toont met Deathmaster. Die vergelijking komen we vaker tegen op deze plaat, en dat komt naast de zang vooral door het feit dat de tempo iets lager ligt dan de voorgaande albums en de lager gestemde gitaren.

Begrijp me niet verkeerd, want zoals gezegd heeft men zich vastgehouden aan het Lonewolf formule en zijn de invloeden van vooral Running Wild nog volop aanwezig. Luister maar naar songs zoals 'Hellride', 'Dragonriders' of snelheidsduivel 'Throne Of Skulls'. Over algemeen gezien is 'The Fourth And Final Horseman' echter melodieuzer, zwaarder en tegelijkertijd duisterder en epischer uitgevallen dan (vooral) de laatste drie albums. Hierdoor heeft de plaat meerdere luisterbeurten nodig dan we gewend zijn van Lonewolf om goed tot zijn recht te komen. Als de plaat je eenmaal te pakken heeft is de verslavingsgehalte net zo hoog als vanouds. En hoe je het wendt of keert is en blijft Lonewolf op en top metal! Fans van het oude werk en liefhebbers van eerlijke, epische heavy metal kunnen ook deze plaat gerust in huis halen.