J.D. Overdrive - Fortune Favors The Brave

Label : Metal Mind Productions | Archiveer onder stoner

Wim S. : Het wordt toch eens tijd dat de Polen van J.D. Overdrive een keer buiten de eigen landsgrenzen gaat denken. Als je de tour historie van de band bekijkt dan zie je dat ze alleen nog maar in Polen hebben gespeeld. Terwijl de band meer dan voldoende te bieden heeft wat ook voor andere (lees = West Europese) rockers interessant kan zijn. J.D. Overdrive is namelijk gewoon een goede band! Twee jaar geleden schreef ik reeds een positieve review over hun debuutalbum 'Sex, Whiskey & Southern Blood' maar ook nu ben ik weer enthousiast over de muziek van de mannen. Terwijl er muzikaal toch wel wat veranderd is! Daar waar ik het debuut nog moest typeren als metalcore (met referenties richting bands als Down, Godsmack) gaat het nu veel meer richting stoner. Dat komt vooral doordat het tempo een stuk lager ligt en de gitaren nog lager gestemd zijn. Maar ook die aan Volbeat herinnerende stoner/rock and roll beheersen de Polen.

Maar liefhebbers van keiharde metal hoeven niet te vrezen: de band trekt op momenten nog steeds gigantisch van leer. Luister naar 'Standing Tall' en je hoort weer de nodige Pantera-invloeden. Zanger Susel is echt heel erg goed. Die jongen beheerst de meest elementaire facetten van het 'zingen in een metal band' tot in de perfectie. En de riffs van Michal Stemplowski zijn nog steeds erg vet, zowel zijn Kyuss-achtige, trage beukers ('Shadow Of The Beast'), als het meer up tempo werk ('The Revelation'). Volbeat moet duidelijk als inspiratie hebben gefungeerd in 'Born To Destroy', terwijl 'Like Heroes To The Slaughter' mijn favoriete track is, omdat het zo genadeloos beukt en heerlijk vuig is. Haal deze band maar eens naar ons land zodat we kunnen zien en horen of de band dit ook live waar kan maken.