Children Of Bodom - Halo Of Blood

Children Of Bodom - Halo Of Blood

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder speed / thrash metal

Ramon : Children Of Bodom staat garant voor een zeer hoge standaard, waarbij het per album eigenlijk meer de vraag is hoeveel krakers er op staan, in plaats van óf er krakers op staan. Ieder album tot nu toe kende zijn instant classics. Tot nu toe, want om maar met de deur in huis te vallen, het heeft dit keer echt wat langer geduurd voordat het album bij mij landde. Inmiddels gaat ook dit 'Halo Of Blood', wat voor de statistische het achtste studio album is, met plezier ronde na ronde in de auto mee. Maar meteen een hoogtepunt aanwijzen viel mij niet mee. Het lijkt een wat gematigder album te zijn, terwijl er tegelijkertijd hele frisse tekstuele invalshoeken zijn gekozen, maar ook het hardste en langzaamste Children Of Bodom nummer ooit op staan.

Het album is geproduceerd door Peter Tätgren en hij lijkt prima aan te voelen wat the Children willen. Het klinkt dan ook van begin tot eind als een echt CoB album, zonder enige twijfel. Diverse Nederlandse media maakten melding van een bijdrage van Annihilator's Jeff Waters, maar als die ook maar een beetje research hadden gedaan, hadden ze kunnen weten dat die alleen maar meespeelde op de bonus track voor de Japanse markt. En dat was de coverversie van Loudness' nummer 'Crazy Nights', die in Europa dus niet zal verschijnen. Wil je hem toch horen? Vooruit dan maar, klik hier dan maar. De solo is dus met medewerking van Jeff Waters.

'Days Are Numbered' neigt mijn lichte favoriet te worden en dat is dan ook een plaat die het meest in je hoofd blijft hangen. Je hoeft je in elk geval niet af te vragen wat de titel ervan is. Opener 'Waste Of Skin' is overigens frontman Alexi's favoriet, misschien wel aller tijden. Het titelnummer is echt enorm agressief, misschien wel het snelste wat de band ooit heeft voortgebracht. 'Scream For Silence' daarentegen blijft bescheidener, maar behoudt toch de onmiskenbare Children Of Bodom sound. De incidentele gesproken samples geven een traditioneel gevoel en maken het album iets rijker. Maar eerlijk is eerlijk, dat heeft een band als deze echt niet nodig. Het langzaamste nummer is overigens 'Dead Man's Hand On You', een licht melodramatisch en onheilsspellende track. Ik heb echt werkelijk geen idee what Alexi bedoelt met “Give me the white, the red and black.. It's all I ask, that's what I need”, maar wellicht heb je daar zelf een beeld bij. Als ik de rest van de teksten er zo bij pak heeft hij er wel wat meer werk van gemaakt. 'All Twisted' is weer zo Children Of Bodom moderne tijd als maar zijn kan.

Er is dus weer heel wat te beleven met onze Finse vrienden, maar ik blijf er bij dat het een album is waarvan ik twijfel of de tijd er in vastgepind wordt. Zelf schreeuwen ze het hardst om te zeggen dat het hun beste album sinds tijden is, maar dat moet je uiteraard zelf maar gaan ervaren. Ik schaar hem zelf niet in de top 5 van hun beste albums. Maar wellicht denk ik daar over een paar maanden wel heel anders over. En laten we eerlijk zijn, een filler song van Children Of Bodom, is voor een andere band nog altijd hun killer song. Maar nog veel belangrijker is het dat je zelf een mening vormt. Misschien vind jij het ook wel het beste in jaren.