Biohazard - Uncivilization

Biohazard - Uncivilization

Label : Steamhammer/SPV | Archiveer onder

Evil Dr. Smith : Houden jullie 'ns even snel op met die irritante onzin!?!?!?!? Eerst Rammstein al, toen Iced Earth en nu dus ook met de nieuwe Biohazard. Promo's met 'fade out'-versions. En met Biohazard stopt de teller bij elk nummer al na 2 minuut 20. Slechts 2 nummers staan er compleet op en laat dat middels 'Unified' en het simpele, thrashy metalcore 'HFFK' ook nog 'ns niet de sterkste nummers zijn. Maar goed: de nieuwe Biohazard dus. Studioalbum nummero 6 alweer en dat ze 100,000 Dynamo-gangers op en neer konden laten gaan met hun combinatie van metal, hardcore en hiphop ligt al weer een hele tijd achter ons. Dat zal met deze CD ook niet terugkomen, denk ik. Wanthij valt weer niet mee. Tuurlijk: agressieve en felle hiphopcore zoals alleen Biohazard dat kan. Maar het komt me toch wat vermoeiend over: de wat vlakke en zelfs doffe productie, het fluimend schreeuwen tegen onrecht en sociale misstanden, de grooveshet klinkt allemaal wel lekker hoor, maar ik spring geen moment meer uit m'n stoel om wild met m'n armen te gaan wapperen als een epileptische hiphopper. Meer dan een onschuldig meeknikken op het ritme zit er niet in. Het CD begint nog wel strak met 'Sellout', waarbij ze natuurlijk nadrukkelijk brullen dat ze dat nooit zullen zijn, de agressieve en met metalcore doorspekte 'Domination' beukt ook prettig weg en prijsnummer is zonder twijfel het dreigende en in de refreinen exploderende 'Get Away', maar dit zijn in mijn oren de enige cht opvallend songs. Uiteindelijk is dit gewoon een lekker hiphopmetal-CD (en in 'Plastic' wat t veel aan rap), maar ja: lekker, is dat voor een band als Biohazard wel genoeg? Een band die nog geen 10 jaar geleden op ieders lippen lag? Vanzelfsprekend niet genoeg zou je dan zeggen! Maar was dit ook al niet met 'Matao Leao' en 'New World Disorder': aardige en lekkere middenmoters? Biohazard is tegenwoordig geen ecologisch gevaar meer waar de wereld bang voor moet worden. Deze Biohazard is hooguit nog schadelijk voor vergeet-mij-nietjes en lieveheersbeestjes. En in levende leve, dat gelukkig nog wel13 September zijn ze in Amsterdam en ik ga toch weer even kijken!