Aemaet - Human Quasar

Aemaet - Human Quasar

Label : Red Cat Records | Archiveer onder alternative / pop

Vera : In 2011 bracht Aemaet in eigen beheer de EP 'Muse Of Lust' uit, maar nu is de Italiaanse band klaar met een eerste volledig debuutalbum, met als titel 'Human Quasar'. Dat gaat gepaard met heel wat symboliek. We hebben vooreerst al de bandnaam: Aemaet is een joods woord dat waarheid betekent, volgens de legende van Golem en vermeld in de voornaamste boeken der Kabbalah zoals Zohar en Sefer Jezira. De heren zijn ook tuk op het Germaanse expressionisme en lieten zich voor hun naam inspireren door de film 'Der Golem' van P. Wegener uit 1920.

Het album bestaat uit een “white matter” kant en een “black matter” kant, waarbij in het eerste deel alles duidelijk gesteld wordt en tastbaar is, maar de latere songs een zeker mystiek behouden waarbij men duikt in de onderbewuste psyche van de mens. Het viertal uit de omgeving van Rome speelt daadkrachtige alternatieve rock met invloeden uit new wave en grunge. Dat blijkt gekruid met stevig gitaarwerk in 'Vetus Ordo Seclorum' (U2), het basgeoriënteerde 'The Iconoclasts' waar men een videoclip voor gemaakt heeft en het met verhalende, lage stem gezongen 'A Boy Called Hermes'. Scheurende gitaren zelfs in het wild rockende 'Demons Of Dawn'. De stem van Cristian Suardi klinkt warm en hartelijk, in het kalm gezongen 'Andy The Mothman' zelfs een beetje zoals Bush. De zang is dan ook datgene wat ons de link met grunge doet leggen. Muzikaal wordt het new wave element vertegenwoordigd door een prominente bas, zoals in 'The Hangman' (doet wat aan The Cure denken). In het tweede deel van dit album steekt melancholie de kop op, wat mooie momenten oplevert tijdens de ballad 'Shadow'. Hier klinkt de zang even diep als bij Nick Cave en Madrugada. Erg mooi! Dat gevoelige timbre blijft steeds aanwezig in 'Paradoxical Sleep' en 'A Shelter From Dreams'. Zwevende synthesizers en strijkers nemen het hier over van de harde gitaren, maar het wordt nooit al te melig. Dit is een debuut waar we met plezier naar luisteren: knappe songs, een goede zanger en een diepgravend concept.