U.D.O. - Steelhammer

U.D.O. - Steelhammer

Label : AFM Records | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Ik ben al jarenlang fan van Udo Dirkschneider en zijn U.D.O. en weet dat de beste man altijd kwaliteit levert. In de afgelopen vijftien jaar had met in zijn voormalig Accept-maatje, gitarist Stefan Kaufmann, bovendien een trouwe kompaan aan zijn zijde, die eveneens zeer bepalend was voor het U.D.O. geluid. En dat niet alleen door zijn kenmerkend gitaarspel en -geluid, maar ook het feit dat hij de productie voor zijn rekening nam. Vorig jaar Kaufmann werd echter door gezondheidsproblemen genoodzaakt om de band te verlaten. Even later verliet ook nog eens gitarist Igor Gianola, die al vanaf 1999 deel uitmaakte van U.D.O. de band. Ik moet eerlijk bekennen dat ik heel erg benieuwd was naar de nieuwe langspeler, 'Steelhammer', de eerste zonder Gianola en vooral Kaufmann.

Welnu, 'Steelhammer' is een typisch U.D.O. album geworden en Udo en zijn mannen zijn trouw gebleven aan hun sound en stijl. Wel is het album net iets anders geworden dan de laatste paar albums, wat niet zo gek is aangezien de groovende stijl van Kaufmann en zijn zware gitaarsound hier ontbreekt. Op deze veertiende langspeler grijpt de band terug naar de oude stijl. Waren de albums 'Dominator' en vooral 'REV-Raptor' over algemeen vooral zware snelheidsduivels, is 'Steelhammer' meer rockerig van karakter en klinkt weer meer 80s. En tja, al vond ik de sound van de laatste paar albums ook fantastisch, ben ik de laatste die gaat klagen over de ouderwetse aanpak. En begrijp me niet verkeerd, want we hebben hier niet met een “retro” album of een herhalingsoefening te maken. Het is alleen dat het album gevoelsmatig veel meer de sfeer van albums zoals 'Animal House', 'Mean Machine' en 'Solid' ademt. De nieuwe gitarist Andrey Smirnov, die alle gitaarpartijen op dit album voor zijn rekening heeft genomen, heeft zeker zijn eigen stijl, maar die past perfect bij U.D.O. en zorgt voor een fris geluid, zonder de essentiële sound aan te tasten.

'Steelhammer' heeft alles wat U.D.O. al 25 jaar lang kenmerkt. Zo zijn het titelnummer, 'Metal Machine', 'Devil's Bite', 'King Of Mean' en 'Take My Medicine' heavy metal stampers van weleer en doen erg denken aan de eerste platen, terwijl het in het Russisch-gezongen 'Basta Ya', de adembenemende 'Death Ride' en 'Stay True' een paar zware snelheidsduiveltjes van bovenste plank zijn. 'A Cry For A Nation' en 'Never Cross My Way' zijn iets meer gevoelige rockers, maar pakkend zijn ze niettemin en een ballade('Heavy Rain') mag natuurlijk niet ontbreken. Vrijwel elk album heeft een vreemd eendje in de bijt, en die is dit keer de afsluiter 'Book Of Faith' geworden; een heerlijk zwaar en dreigend nummer, met een klassiek en theatraal tintje. Tot slot heeft Udo zelf de productie in handen genomen, en wie weet beter dan hij hoe een U.D.O. album moet klinken? Als we alles bij elkaar optellen, kunnen we gerust stellen dat 'Steelhammer' wederom een klassieke U.D.O. album is geworden die de band's status en reputatie niet alleen veiligstelt, maar nog harder bevestigt.