Rhapsody Of Fire - Live - From Chaos To Eternity

Label : AFM Records | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Voor het Italiaanse symfonische power metal meesters Rhapsody Of Fire (zoals bekend begonnen als Rhapsody) brak in 2011 met het sterke 'From Chaos To Eternity' het einde van een tijdperk aan. De belangrijkste componisten, gitarist Luca Turilli en toetsenist Alex Staropoli, kondigden aan hun samenwerking om artistieke redenen te hebben beƫindigd. Turilli ging verder als Luca Turilli's Rhapsody, met bassist Patrice Guers en gitarist Dominique Lerquin (die de band meer dan tien jaar lang bijstond op het podium als tweede gitarist). Staropoli ging verder met Rhapsody Of Fire, samen met zanger Fabio Lione, gitarist Tom Hess (die op het eerdergenoemde album voor het eerste te horen was) en drummer Alex Holzwarth. Van de twee Rhapsody's was Luca Turilli de eerste die vorig jaar met het sterke 'Ascending To Infinity' met een nieuw album komt.

Staropoli en zijn mannen laten nog op zich wachten met een nieuw album, maar met 'Live - From Chaos To Eternity' krijgen alvast een opwarmertje en een voorproefje van Rhapsody Of Fire in de nieuwe line-up. Alhoewel ik liever een nieuwe studioalbum had gehoord, is deze live registratie zeker een streling voor de oren. 'Live - From Chaos To Eternity' is een mooie bloemlezing uit de band's rijke discografie en vijftien jaar Rhapsody (Of Fire). Alle albums, dus vanaf het debuut 'Legendary Tales' (1996) tot en met 'From Chaos To Eternity' (2011) zijn hier vertegenwoordigd en de setlist is om van te smullen. Natuurlijk zal iedereen wel een of meerdere van zijn favorieten missen, maar deze band heeft zoveel prachtige songs in de repertoire dat dit niet meer dan logisch is. Uiteraard is de band dankzij Staropoli's kenmerkend spel en geluid, en uiteraard de prachtige vocalen van Fabio Lione nog altijd herkenbaar als Rhapsody Of Fire. Luca Turilli heeft uiteraard ook een unieke sound en stijl die deze band ook maakte tot wat het is. En aangezien dit de eerste release zonder Turilli is, is het in eerste instantie wel een beetje wennen.

Gitaristen Tom Hess en Roberto De Micheli zijn echter ook meesters in het vak en laten geen ruimte voor discussie. Uiteraard hebben ook deze mannen hun eigen stijl, die vooral naar voren komt tijdens de solo's. Niet dat men hier steekjes laat vallen, maar het is toch wel duidelijk hoorbaar dat we met andere gitaristen te maken hebben dan meester Turilli. Het geheel is echter op en top Rhapsody Of Fire en alles op deze plaat is zoals het moet zijn. Het geluid is goed en het is duidelijk hoorbaar dat er achteraf weinig gesleuteld is aan de opnames. Het livegevoel is hier goed vastgelegd en geeft een goed beeld van wat we live van Rhapsody Of Fire in de nieuwe bezetting kunnen verwachten. En dat belooft heel veel goeds. Mijn interesse voor de band's eerstvolgend studioalbum is in ieder geval enorm opgewekt, en ik kijk nu nog meer uit naar de band's optreden op Dokk'em Open Air volgende maand. Tot die tijd is het echter volop genieten van deze 'Live - From Chaos To Eternity'. Het lijkt me tot slot overbodig om te zeggen dat fans van beide Rhapsody's deze plaat niet mogen missen. Hopelijk verschijnt hiervan ook een DVD, zodat we de magie ook met onze ogen kunnen waarnemen.

Disc 1
1. Dark Mystic Vision
2. Ad Infinitum