Meat Loaf - Couldn't Have Said It Better

Label : Universal Music Group | Archiveer onder

Ferdi : Er zijn bepaalde gebeurtenissen in rock'n'roll waarvan iedereen weet dat ze vroeg of laat gaan gebeuren. Een hereniging van Van Halen en David Lee Roth bijvoorbeeld, of een terugkeer van Rob Halford bij Judas Priest. En een reünie van Europe, die ook waarschijnlijk niet lang meer op zich zal laten wachten. Het zijn allemaal gebeurtenissen waarvan niemand weet WANNEER ze gaan gebeuren, maar iedereen is er zeker van DAT ze ooit gaan gebeuren, Het is voorbestemd plaats te vinden, net als de zon die aan het eind van de dag achter de horizon moet verdwijnen.

Het verschijnen van Bat Out Of Hell III is ook zoiets. Iedereen die ook maar een beetje van Meat Loaf houdt, hoopt en vertrouwt er op dat Jim Steinman en Meat Loaf voor het einde van de wereld nog eenmaal hun krachten bundelen. Dat dat niet in de nabije toekomst zal gebeuren, mag duidelijk zijn: Steinman werkt niet bepaald snel. In zijn muzikale carrière maakte de excentrieke songwritee/producer een handvol albums, waaronder: Bat Out Of Hell I en II, Bonny Tyler's Faster Than The Speed Of Night en zijn solo-album Bad For Good. Momenteel werkt hij vooral aan musicals, zoals recentelijk 'Dance Of The Vampires'. Een derde 'Bat'-cd, hoe zeker ook, zal nog lang op zich laten wachten.

Tot die tijd klaart Meat de klus met behulp van songwriters, in dit geval James Michael en ons aller Nikki Sixx - die proberen op zo dicht mogelijk bij het Steinman-idioom te komen. De nieuwe cd 'Couldn't Have Said It Better' staat dan ook weer vol met lang uitgesponnen nummers, die vol staan van theatrale dramatiek en mini-opera's die dan weer vol staan van de puberale geiligheid. De hormoonspiegel van Couldn't Have Said It Better is als vanouds hoog. Zo hoog zelfs, dat tekstueel gezien de lijn tussen kunst en kitsch meerdere malen wordt overschreden.

Deert het gebrek aan echte innovatie? Nee, amper. Want alhoewel de dienstdoende songwriters en producer Peter Mokran het oog voor detail en de elegantie van Steinman ontberen, is dit weer een ouderwets lekkere Meat Loaf-cd. De 57-jarige zanger zingt nog steeds als een jonge adonis, en de nummers zitten ijzersterk in elkaar. Het is niet alleen maar hardrock wat de klok slaat, en dat is de kracht van deze cd. Gitaaruitspattingen worden afgewisseld met fraai pianospel en synthesizersferen. Op "Testify" komt zelfs een stukje gospel voorbij, en zo heeft elk nummer zijn charme

Meat Loaf's nieuwste cd bewijst dat hij als zanger nog lang niet is uitgerangeerd en hij, mits ondersteund door de juiste songwriters en muzikanten, nog lang meekan. Met "Love You Out Loud", "You're Right", "I Was Wrong" en "Because Of You" staan er sowieso enkele klassiekers op deze lekker zomerse aor-cd.

En nu op naar Bat Out Of Hell deel drie.