Beyond Twilight - The Devil's Hall Of Fame

Label : Massacre | Archiveer onder

Snoep : De CD is afgelopen en ik barst in mijn eentje uit in een daverend applaus. Wat een album zeg. Uren later draait 'Hellfire… Hellfire…' nog steeds rondjes in mijn hoofd en kom dan tot de conclusie dat hier een van de CD's ligt die zeker in de top drie van mijn jaarlijst terecht zal komen. Wat Jorn Landes (o.a. Millenium, ARK, The Snakes) hier met zijn stem uithaalt is werkelijk fenomenaal. Zelden kom je een zanger tegen die zijn stem zo expressief en met zoveel technische perfectie weet te gebruiken. Woorden schieten tekort op dit punt, het is zo geniaal dat je het gewoon zelf maar eens moet horen. Beyond Twilight is het geesteskind van toetsenist Finn Zierler, die ook bekend is van de band Twilight waar hij in 1997 mee is gestopt (vandaar de naam en het bijna identieke logo). Het hele album heeft hij onder extreme omstandigheden gecomponeerd in de Sahara en het Atlas gebergte zonder gebruik te maken van een enkel instrument. Als je dan zo'n meesterlijke plaat creëert ga je jezelf terecht afvragen of hier niet een of andere hogere macht in het spel is geweest. De muziek heeft een donker, sfeervol en meeslepend karakter en kan het beste worden omschreven als een progressieve hardrock/metal mix van bands als Ayreon, Symphony X, Savatage en Black Sabbath. De productie is gedaan door Tommy Hansen, onder andere ook de producer van Helloween, in drie verschillende studio's. Mede hierdoor heeft deze CD een heel atmosferisch en vol geluid gekregen waardoor elk nummer nog meer sfeer krijgt. Het concept gaat over de reis die een man aflegt in zijn eigen brein nadat hij via zijn computer hierop heeft ingelogd. Onderweg staat de vraag centraal of alles om hem heen een illusie is, of mensen wel een eigen wil hebben, of religie als een filosofie wel een pure noodzaak is en wat dan eigenlijk de zin van het leven is. De tekst in combinatie met de muziek maakt dat dit album een waar meesterwerk is. Ik heb hem nou 20 keer geluisterd en steeds ben ik weer teleurgesteld dat ie is afgelopen. Zo hoor je muziek te maken. Een welverdiende maximale score.