Gloryful - The Warrior’s Code

Gloryful - The Warrior’s Code

Label : Massacre | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Kijk, hier houden we van: onvervalste heavy metal waarbij dit muziekgenre, en levensstijl wordt verheerlijkt en op een cliché meer of minder niet wordt gekeken. Ja, sorry hoor, maar wees eerlijk; die clichés maken metal (ongeacht om welke sub-genre het gaat) tot wat het is. En als je het daar niet mee eens bent hou je maar lekker op met het lezen van deze review.

Het Duitse Gloryful laat op hun debuut melodieuze heavy en power metal horen. De band heeft zijn wortels diep in de jaren 80, maar probeert niet om zo old-school mogelijk te klinken en concentreert zich vooral op goede, pakkende riffs, melodieën en zanglijnen. De nummers zitten niet al te moeilijk in elkaar en je hoeft hier geen virtuoze taferelen verwachten, maar lekkere up-tempo power metal riffs, en stevige mid-tempo headbangers. De heren hebben duidelijk naar bands zoals Judas Priest, Manowar, Running Wild, Accept en consoorten geluister, en de inspiratie voor de melodieën komt voornamelijk van Iron Maiden. Dat laatste geldt voor Johnny La Bomba's manier van zingen. De beste man heeft een zwaardere stem en diepere klank dan de meeste zangers in het genre. Zijn stem ligt ergens tussen Matt Barlow en Blaze Bayley, en dat heeft niet alleen zijn charmes, maar daarmee onderscheidt Gloryful zich ook van talloze collegaebands.

Tja, wat kunnen we nog meer zeggen over deze plaat? Dit is gewoon “feelgood” heavy metal zonder poespas. Dus gewoon verstand op nul, vuist in de lucht, wapperen met de haren en genieten maar! Men biedt ook genoeg afwisseling waardoor de plaat, ondanks gebrek aan echte uitschieters, niet snel verveelt of inzakt. De glasheldere, hedendaagse productie (Dan Swanö) zorgt ervoor dat de nummers volledig tot hun recht komen. Alles bij elkaar maakt van 'The Warrior's Code' een sterk debuut en een solide heavy metal album, die de fans van het genre gerust in huis kunnen halen.