Septekh - Apollonian Eyes

Septekh - Apollonian Eyes

Label : Abyss Records | Archiveer onder death metal / grindcore

Release type: Mini-CD

Sicktus : Septekh is back with another one of those blockrockin' beats! Woohoo! - In 2012 was 'The Seth Avalanche' (koop die plaat!) mijn eerste kennismaking met het Zweedse Septekh. Op een eerdere demo na - te downloaden op hun website - was het ook de eerste release van dit hechte viertal.

'Apollonian Eyes' is dus de tweede release, wederom via Abyss Records en wat meteen opvalt is dat de band iets minder catchy, wat agressiever en vooral meer thrashy klinkt. De steekwoorden rauw, primitief, puur en gedreven zijn echter nog steeds van toepassing en 'minder catchy' wil natuurlijk niet zeggen dat de mannen niet nog steeds behoorlijk pakkende nummers produceren, vreescht niet, het is allemaal wat agressiever en minder groovy, maar nog steeds volop pakkend. Naast de vorige keer al genoemde invloeden Motörhead, Gehennah en Witchery, hoor ik ook een forse dosis The Crown op 'Apollonian Eyes' en de NWOBHM invloeden zijn - net als de thrash - toegenomen. Dit komt terug in de song structuren, de opbouw en de solo's die een enorme NWOBHM feel en drive hebben. Ondanks de rauwe energie en 'pakkende chaos', klinkt Septekh door de sterke songstructuren tegelijkertijd juist heel gebalanceerd, af en toe bijna symmetrisch. En schijn bedriegt, want een ogenschijnlijk simpeler, rechtoe-rechtaan nummer als 'Vlad Tepes' bijvoorbeeld bevat veel meer epische lagen en details dan je na één keer afspelen oppikt.

Het al tijdens de eerste afspeelbeurt meebrullen van de teksten is een tikkeltje minder, dat komt ook doordat de voorheen al intelligente teksten en zanglijnen op 'Apollonian Eyes' nog een stuk geraffineerder zijn. Dit gaat als gezegd iets ten koste van de instant herkenbaarheid en pakkendheid, maar voegt op de lange duur enkel kwaliteit en houdbaarheid toe. Een kwartier 'Apollonian Eyes' met tekstboekje op schoot levert mij overigens een uur Wikipedia-doorklik-zwerven op; altijd leuk om door een band geprikkeld te worden om op zoek te gaan naar (hernieuwde) kennis en informatie, toch? Blijf ik dus enthousiast over Septekh? Zeker. De mannen rocken als de beste, de vocalen van Nils Meseke zijn gevarieerder en overtuigender dan 98% van zijn collega's in de deaththrash en de energie, kwaliteit en gedrevenheid van de snaren & vellen brigade spat uit de boxen. Waar ik echter over 'The Seth Avalanche' al zei dat de zes nummers en 22 minuten aan muziek veel te weinig waren, hier een terugkerend puntje van kritiek... Vier nummers met een speelduur van een kwartier is natuurlijk al he-le-máál te weinig om de liefhebber tevreden te stellen! Als Septekh belooft de Agathocles van de dirty thrashy death metal te worden en een continue stroom aan releases te blijven leveren waar je U tegen zegt hoor je mij niet klagen, maar anders is het toch echt de hoogste tijd om in je in je Zweedse blokhut op te sluiten en er niet uit te komen voor er een volledig album op band staat, mannen!

Spotify hipsters kunnen hier de volledige EP beluisteren, ouweschool verzamelaars die een hard copy in huis willen halen kunnen zich hier laven aan de diverse spijzen die Septekh en Abyss Records voor u hebben bereid. Mocht je trouwens een wekkerradio met CD speler hebben, dan is 'Apollonian Eyes' ook uitstekend geschikt om te gebruiken als middel om je vriendin, kat en de buren in één klap mee wakker te maken.