Lordi - Get Heavy

Lordi - Get Heavy

Label : | Archiveer onder

Evil Dr. Smith : Wat ziet er enger uit dan Slipknot, Gwar, Uruk-Hai en ex-minister Nawijn bij elkaar? Lees maar verder.

Finland heeft een gezonde voedingsbodem voor een heleboel metalbandjes. Ik heb er in ieder geval een hoge pet van op. En als dan blijkt dat deze band genaamd Lordi een Finse Grammy heeft gekregen voor beste hardrock/metal-act, dan is mijn nieuwsgierigheid wel gewekt. Wie verslaat bands als Children of Bodom, Apocalyptica en Amorphis (just to name a random few)? Nou, Lordi dus. En het CD-boekje van 'Get Heavy' staat vol met poses van de bandleden die een enorme bak met duivels teringherrie doet verwachten. Want de bandleden hebben hun meest wansmakelijke pakkies aangetrokken en zijn de overtreffende trap van Gwar en The Berzerker. Zanger Lordi is het nog lelijkere broertje van die duivelse Zimmershole-zanger, gitarist Amen heeft waarschijnlijk het kloffie van de mummie uit 'The Mummy' via Ebay gewonnen (de originele en véél engere jaren 30 versie welteverstaan!), bassist Kalma lijkt op een kruising tussen Iron Maiden's Eddie en een nog immer ondode griezel uit 'The Night Of The Living Dead', toetseniste Enary lijkt als boosaardige blonde zusje van The Genitorturers-zangeres met een Crimson Glory-masker en 'last but gorest' moet drummer Kita met zijn geweldig angstaanjagende outfit rechtstreeks uit de Hellraiser-cyclus vandaan zijn komen lopen. Het ziet er allemaal fantastisch luguber uit! Een welgemeend applaus voor hun grimeur en kledingadviseur! Maar mijn enthousiasme voor hun horrorimago is snel verdwenen als ik de CD opzet.

"Djiezus, wat is dit voor slappe meuk?” Ik nog op basis van het vervaarlijke imago een flinke portie horrormetal verwachtend, krijg ik een portie (te) commerciële meezinghardrock voor me kanis. De uiterst oubollig melodieuze hardrock met slappe refreintjes klinkt onaangenaam suf. Wat een contrast met hun uitstraling! En erger nog: dit is dus de CD waar ze in Finland een Grammy mee hebben verdiend. Wie heeft bij wie in zijn aars zitten poeren voor deze beschamende doorgestoken kaart? Door de muziek lijkt hun horror-gimmick bij nader inzien eerder beïnvloedt te zijn door Alice Cooper en Kiss. Maar dan wel van de miserabelste en meest zouteloze periode van beide grootmachten (is dat niet van beiden begin jaren 80?). Dus wellicht heeft Lordi wat in de prullenbak van Alice, Gene en Paul zitten neuzen om te zien wat voor hen wél goed genoeg zou zijn. Door de frisse productie klinkt het allemaal nog wel okay, maar de zoete refreintjes, de brave melodietjes en de armoedige composities ontkrachten volledig het "heavy” karakter van de band. Zelfs de songteksten zijn uiterst pover met clichématige flauwekul i.p.v. bloedstollende horrorverhalen. Kijk alleen maar naar de songtitels als 'Would You Love A Monsterman?', 'Not The Nicest Guy' en 'Dynamite Tonight': het lijken wel glitterrocktitels van The Sweet en Mud. En in 'Last Kiss Goodbye' haalt Lordi het zelfs in zijn lompe mutantenhoofd om een soort van liefdesliedjes te zingen. Uit de songteksten kan ik opmaken dat 't meisje dan in ieder geval wel dood is - dat is toch wel het minste wat je bij zo'n shockrockband mag verwachten - maar het klinkt allemaal veel te braaf en komt over als een zeer middelmatige powerballad met een slechte zanger.

De vormgeving is geweldig - hoewel een leuke, ranzige clip als CD-Rom ook wel bijgeleverd had kunnen worden op deze slechts 38 minuten durende CD - en ze hebben op de achterzijde van het CD-boekje al een hele eigen lijn van comics en action figures uitgestippeld, maar door de muziek wordt het allemaal ineens een stuk kinderachtiger. Een Spitting Image-versie van Sesamstraat. Let wel, het is (nog net) niet slecht, vandaar toch nog 50 punten (d.w.z. onvoldoende, maar nog niet écht beroerd), maar het klinkt allemaal stuitend overbodig. "Get heavy”, Lordi? Inderdaad ja: GET HEAVY, YOU WHIMPS!

Dus wat ziet er nu enger uit dan Slipknot, Gwar, Uruk-Hai en ex-minister Nawijn bij elkaar? Lees de recensie van House Of 1000 Corpses elders in deze uitgave voor het antwoord.