Lifeforms - Multidimensional

Lifeforms - Multidimensional

Label : Lifeforce Records | Archiveer onder different metal

Patrick : Lifeforms is een band afkomstig uit Sacramento (USA) en het vijftal heeft in 2011 twee EP's uitgebracht: 'Illusions' en 'Synthetic'. De band brengt nu hun debuutalbum 'Multidimensional' uit via Lifeforce Records. Van de meest recente EP tref je daarop 'Paradox' en Illogical' aan en krijgt de track 'Reflections' een vervolg in de vorm van 'Reflections II'.

Lifeforms kenmerkt zich door een enerzijds typisch djent geluid en speelt technische, extreme metal met progressieve invloeden. De invloed van Meshuggah staat met dikke letters in hun muziek genoteerd, maar net zo makkelijk wordt dat verweven met een geluid van deathcore acts als Born Of Osiris en Veil Of Maya. Mechanische riffs, stuwende ritmes, rauwe vocalen en polyritmiek zijn dus je deel. Daarnaast kom je progressieve, elementen, rustieke, akoestische passages ('The Ones', 'Interlude'), sfeerrijke gedeeltes ('Reflections II') en wat sporadische zuivere vocalen ('Paradox') tegen. De technische vaardigheid van de heren staat niet ter discussie en de tien tracks, die met een totale speelduur van dertig minuten aan de korte kant zijn, klinken zwaar en bevatten genoeg creatieve momenten. Het kan echter niet voorkomen dat, naar mate het album vordert, de indruk ontstaat dat de tracks toch wat meer diversiteit hadden mogen hebben. Samen met de af en toe ronduit zwakke teksten zijn het de enige minpunten op 'Multidimensional'.

Als de band op een toekomstige release het licht repetitieve geluid kan voorkomen en de teksten eens flink onder handen genomen kunnen worden, dan zou het zomaar kunnen dat deze act erg hoge ogen binnen het (sub)genre gaat gooien. Voor nu is 'Multidimensional' een zeer aangenaam debuutalbum, waar liefhebbers van eerdergenoemde acts, maar zeker ook voor hen die Monuments, Periphery en Vildhjarta een warm hart toedragen, veel plezier aan zullen beleven.