Lick Librabry - Learn To Play Steve Vai Volume 2

Label : Roadrock | Archiveer onder hardrock / aor

Release type: DVD/Video/Blu-ray

Remco Post : Zoals beloofd bespreekt onze vriend Remco Post deze maand de dubbel DVD set van 'Learn To Play Steve Vai Volume 2'. Remco deed vorige maand al volume 1 en mocht je iets willen hebben om naar uit te kijken, volgende maand pikt hij volume 3 ook nog eens voor je mee. Hij neemt het vanaf hier van ons over. Lick Library geeft het label “advanced” mee, en de ervaren gitarist Remco kan inderdaad niet anders doen dan dat beamen.

Hier heb ik me daadwerkelijk op verheugd, want even serieus: hier staan een paar van de toppers op, met onder andere de mooiste instrumentale ballad ooit (naar mijn mening), namelijk 'For The Love Of God'. En daarnaast tref je nog wel wat krakers die de nodige schade aan je zelfvertrouwen kunnen teweegbrengen. Wederom hebben we dezelfde twee docenten als op volume 1, namelijk Guthrie Govan en Dave Kilminster. Op zich logisch, want hoeveel andere gitaristen zullen er te vinden zijn die Vai even naspelen en, minstens zo belangrijk, ook nog eens tot in detail uit kunnen leggen.

Tracklist
For The Love Of God
Shy Boy
Tender Surrender
The Attitude Song

Bij 'For The Love Of God' is het de eer aan Dave om op zijn eigen gitaar te demonstreren, die dezelfde is als die van Vai zelf (de witte JEM). Wat me opvalt, is dat Dave ook van die lange dunne vingers heeft, net als Vai zelf. Wat ook grappig is om te zien, is dat Vai een toon die hij vasthoudt soms toch overpakt met een andere vinger tijdens de toon, maar wie is dit ooit opgevallen? Het stelt je in ieder geval in staat om makkelijker van greep te wisselen. Ook gebruikt hij hetzelfde prachtige geluid, waar zo op het gehoor in ieder geval een duidelijke delay en reverb tussen zitten.

De intro is zowaar best goed te doen. Maar daarna komen eerst de pitch harmonics erin met stevige tremolo en hier is de kans het kwijt te raken al meteen weer stukken groter als je geen volleerd gitarist bent. En minder is dat mijn eigen gitaar ook geen tremolo heeft. Bij het hoofdstuk solo part 2 begint Dave met te zeggen dat het “onmogelijk zal zijn om exact de plaat te dupliceren”. Je speelt het zo snel als mogelijk en daardoor zal het nooit exact hetzelfde zijn, maar wel ongeveer hetzelfde klinken. Steve zelf schijnt dit ook toegegeven te hebben, dus wie neemt je dit kwalijk? Het hoofdstuk wordt dus ook behandeld met alleen de patronen en zelfs Dave gaat soms zelfs hier al de mist in… ook wel prettig om te zien. Hierna gaan we sweep-picking toepassen op arpeggio toonladders. Dat is nog gewoon Nederlands, hoor. Dat moet je ook te uit en te na geoefend hebben wil je die van Vai mee kunnen doen. Voor het laatste hoofdstuk van dit nummer begint, feliciteert de docent je dat je zover al bent gekomen. Ik vraag me nu dus ook serieus af hoe goed moet je zijn om dit allemaal te beheersen, maar dit blijft in ieder geval naar mijn mening natuurlijk een prachtig mooi nummer!

Nummer twee op de lijst is 'Shy Boy'. Het nummer heet dan wel 'Shy Boy', maar had beter “Uitslover Boy” kunnen heten, want damn, wat een snelheid! Het zijn ladders, maar op een ontzettend hoge snelheid. Dat dit gewoon een nummer is met ook zang erbij, betekent dus niet dat dit een makkelijker nummer is. De solo is een hoop gefreak met overmatig tremolo gebruik. Het klinkt misschien een beetje raar zo droog uitgelegd, maar het werkt.

Op naar de tweede DVD en die begint met 'Tender Surrender'. Guthrie neemt het hier over van Dave. Dat is een erg coole vent trouwens, en vooral een stuk relaxter! Het thema van dit nummer bestaat vooral uit akkoorden met octaven. Je kent het misschien wel, onder andere de powerchords met een snaar ertussen open laten. De eerste solo is een clean solo die opvallend goed te doen is, maar hierna begint de fun met de distortion erop en deze is weer op zijn Vai's: spelen op enorme snelheid. Maar wel is dit nummer tot nu toe het beste te doen. Je hebt er in elk geval eerder aansluiting bij dan bij andere songs.

Het laatste nummer is 'The Attitude Song', weer met docent Dave. Alleen lijkt hij ineens een paar jaar jonger geworden… vreemd. Ook kent dit nummer als enige een performance hoofdstuk, dus dat gewoon het hele nummer gespeeld wordt in 1 track. Met opmerkingen van Dave erbij als “This is very confusing”, weet je wel genoeg denk ik zo. Qua moeilijkheid komt deze in de richting van 'For The Love Of God', maar dan met meer snelheid, freaky shit en heftig tremolo gebruik.

Dit brengt mij alweer op de eindconclusie. Deze DVD is fantastisch, maar het niveau is ontzettend hoog. Je ziet de docenten zelf al moeite hebben en dus moet je van heel goede huize komen om dit te kunnen spelen. Ik kan eerlijk zeggen dat ik het niveau zelf dus absoluut niet haal. Kan jij dat wel, dan ben je gewoon een enorm goede gitarist. Volgende maand bespreken we het derde en laatste deel van de 'Learn To Play Steve Vai' reeks, maar ik vrees dat we het toch moeten gaan noemen 'For The Love Of Vai'. En daar zal god vrede mee moeten hebben.

Meer informatie