Lick Library - Jam With Foo Fighters Vol 2

Label : Roadrock | Archiveer onder alternative / pop

Release type: DVD/Video/Blu-ray

Remco Post : Zoals vorige maand beloofd bespreekt onze gastschrijver Remco Post deze maand de set van 'Jam with Foo Fighters Volume 2', die bestaat uit twee DVD's plus één cd. Wederom hebben we als docent Danny Gill. Onderweg naar de Frankfurt Musikmesse (zie elders dit issue) vroegen we ons af hoe de drummer van Foo Fighters zich moet voelen, die weet gewoon dat zijn zanger hem aan alle kanten weg speelt achter deze drumkit. Anyway, ditmaal staan maar liefst zeven nummers op de lijst van songs die besproken worden. Het zijn:

Walk
These Days
Breakout
Bridges Burning
Rope
White Limo
Long Road To Ruin

Het eerste nummer waarmee we beginnen is 'White Limo'. Dit nummer kent maar drie hoofdstukken, namelijk hoofdstuk verse, chorus en solo + outro. Het begint gelijk met spelen, dus aangenomen kan worden dat het weer de normale E stemming is. Een leuke riff beginnen we mee waar binnen een powerchord er veel tonen los en extra bij gespeeld worden. Het refrein zijn twee verschillende partijen welke beide apart worden uitgelegd, beide zijn powerchords, maar de een heeft een loopje extra erin zitten. Dit nummer heeft ook een solo en deze is gewoon basic en enorm simpel, maar wel lekker. Het volgende nummer is 'Walk'. Wederom in totaal maar drie hoofdstukken. Het begint met een clean arpeggio tokkel die best mooi is, maar wederom met weinig studeren prima te doen is. Hierna komt de distortion erin en is het vooral weer powerchord rammen met een doorgaande slag. Daarna is 'Rope' aan de beurt. Het nummer begint met een delay pedaal in de eerste riff. Heb je dus geen delay, dan heb je nu een uitdaging. Ook heeft dit nummer behalve powerchords ook veel open akkoorden en loopjes, dus dit is tot nu toe wel één van de leukere nummers om te spelen. 'These Days' heeft zelfs maar twee hoofdstukken. De uitdaging zal dus niet groot zijn is mijn eerste gedachte. In ieder geval is Danny nu gewisseld van zijn ESP gitaar naar een Gibson Les Paul. De intro is ook de zangriff en dit is een cleane tokkel. Later volgen er cleane arpeggio tokkels op bijvoorbeeld het D en E akkoord. Het refrein kent wel weer distortion en hier pakken we volledige open akkoorden.

We gaan naar de tweede DVD en die begint met 'Bridge Burning'. De eerste riff begint op C en de aanslag van de rechterhand moet uitgevoerd worden voor de gitaarbrug. Dat is op zich vrij apart zeg maar. Verder is het weer het standaard powerchords met open akkoorden met distortion. Niet heel veel om tegen op te zien. 'Long Road To Ruin' is één van de leukere nummers naar mijn mening. Misschien ook omdat deze technisch ineens wat lastiger is en klinkt. De intro zijn open akkoorden en veel losse tonen op rij, lastig om te onthouden in het begin, maar dus wel al wat anders dan de voorgaande nummers. Het nummer kent wel continu verschillende partijen voor gitaar 1 en 2. Dus leuk als je met twee gitaristen bent. Wederom met veel losse tonen voor voldoende afwisseling. Ook een leuke bijkomstigheid is dat het vooral een uitdaging is om dit nummer weer uit je hoofd te krijgen, als je hem er eenmaal in hebt. Het laatste nummer is 'Breakout'. De intro zijn vier powerchords en er wordt hier een phase shifter gebruikt met een erg lichte distortion. Dus dan mag je dat weer aan gaan schaffen, als je het goed wil doen. Daarna in het refrein weer de power chords en open akkoorden met wel een dikkere distortion.

Conclusie is dat deze DVD wel voor de wat meer beginnende gitaristen is, of voor de die hard Foo Fighters fans. Naar mijn mening stonden de leukste nummers op Volume 1 en daardoor had deze DVD niet veel toe te voegen. Het is lekkere muziek om naar te luisteren, vooral in de auto, maar spannend en uitdagend gitaarspel is het gewoonweg niet.

Meer informatie