Krzak Experience  - Krzak Experience

Krzak Experience - Krzak Experience

Label : Metal Mind Productions | Archiveer onder heavy / power metal

Tormentor Erich : Blues / jazz + violen = metal. Ha ha, als ik het zo beknopt opschrijf lijkt dit wel zo'n lastige wiskundige formule. Gelukkig is de uitleg echter niet zo moeilijk. Jan Bledowski en Leszek Winder zijn twee leden van de Poolse blues en jazz band Krzak. Ze liepen echter ook al een tijdje rond met het idee om een instrumentaal metal album te maken waarbij gitaren en violen elkaar zouden afwisselen. Met name Jan Bledowski heeft zich de afgelopen tien jaar met het schrijven van de muziek voor dit idee bezig gehouden, en toen de heren enkele kerels van de eveneens Poolse metal band Sepsis hadden gestrikt voor de uitwerking hiervan was de Krzak Experience geboren.

Op dit gelijknamige album horen we tien instrumentale songs terug die een basis hebben van stevige, maar ook melodieuze metal met hier en daar een uitstapje naar industrial ('Rumble - Tumble'). Doordat het album instrumentaal is moet de aanvulling dus komen van de gitaar solo's die naar behoren in het plaatje passen en voornamelijk dus van de violen. En bij dit laatste zit ik een enkele keer een beetje in dubio. Soms voegen deze elektrisch versterkte strijkinstrumenten best een aparte touch toe. Maar soms klinken ze ook iets te schel. Ik wil niet zeggen vals, maar tijdens een song zoals 'Oriental Xes' produceren ze toch een geluid waar ik niets mee kan.

Dat we in de metal al vaker projecten hebben gehad waarbij verschillende stijlen muziek elkaar bestuiven is geen nieuw gegeven. Toch is deze aanpak van Krzak Experience best verrassend en vanwege de gedegen uitvoering zeker geslaagd te noemen. Een uitdaging voor de niet hokjesgeest denkende metal head onder ons derhalve.